Od 1 marca 2017 r. policjanci Komendy Stołecznej Policji przy współpracy ze Strażą Miejską prowadzą działania kontrolno – profilaktyczne pod nazwą „Bezpieczny rowerzysta”.

W trakcie trwania akcji funkcjonariusze zwracają szczególną uwagę na wykroczenia popełniane przez rowerzystów oraz innych uczestników ruchu drogowego powodujących zagrożenia i utrudnienia ruchu rowerowego. Zwrócą uwagę również na stan techniczny jednośladów, którymi poruszają się rowerzyści.

W ciągu ostatnich trzech lat (2014 – 2016) na terenie całego województwa mazowieckiego miało miejsce 657 wypadków z udziałem rowerzystów (co stanowiło 12 % ogólnej liczby wypadków). W tych zdarzeniach śmierć poniosły 42 osoby (8% ogólnej liczby), a 659 osób odniosło obrażenia ciała (10 % ogólnej liczby).

Rowerzyści byli sprawcami 232 wypadków, w których śmierć poniosło 26 osób, a obrażeń ciała doznało 223 osoby. W 18 przypadkach kierujący jednośladami byli pod wpływem alkoholu lub innych podobnie działających środków.

Do najczęstszych wykroczeń popełnianych przez kierujących rowerami należą:

  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu,
  • nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie,
  • nieprawidłowe skręcanie,
  • wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Działania nie ograniczają się jedynie do karania. Rowerzyści są również informowani o przepisach ruchu drogowego i zagrożeń wynikających z niestosowania się do nich. Policjanci uświadamiają im, jak ważną rolę w ich bezpieczeństwie odgrywają elementy odblaskowe i kaski ochronne.

Rozpoczęcie sezonu rowerowego powinno zacząć się od przygotowania jednośladu do jazdy. Stan techniczny pojazdu ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa zarówno kierującego nim, jak i innych użytkowników dróg. To również dobry moment na sprawdzenie, czy jest sprawne i „na miejscu” obowiązkowe wyposażenie czyli:

  • co najmniej jeden sprawny hamulec,
  • dzwonek lub sygnał dźwiękowy o nieprzeraźliwym dźwięku,
  • z przodu światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej – może być migające,
  • z tyłu światło pozycyjne barwy czerwonej – może być migające oraz światło odblaskowe barwy czerwonej – o kształcie innym niż trójkąt.

Rowerzyści muszą pamiętać o przestrzeganiu przepisów „Kodeksu drogowego”. Dziecko, które nie ukończyło 10 lat może poruszać się po drodze jedynie pod opieką osoby dorosłej i jest wówczas traktowane jak osoba piesza. Natomiast po ukończeniu 10 roku życia może jeździć rowerem po drogach po uzyskaniu „pierwszego prawa jazdy” czyli karty rowerowej.

Źródło: Komenda Stołeczna Policji

Poprzedni artykułMediolan-San Remo: Mark Cavendish pewny dobrej formy
Następny artykułManuel Quinziato został prawnikiem
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Yanev
Yanev

Koszmar! Ten fikuśny dzwonek będzie mi się śnił po nocach. Ciekawe, jak policja i straż potraktuje jeżdżących na szosówkach bez dzwonków i oświetlenia? Cała nadzieja, że stołeczna głupota nie rozleje się na cały kraj! Były już bowiem przypadki ukarania mandatami grupy trenującej młodzieży z jakiegoś klubu, bo pan w białej czapce w życiu jeździł tylko Jubilatem, a wyobraźni i wyrozumienia dla innych nie miał za grosz.