Vittoria zaprosiła dziennikarzy BikeRadar, by pokazać jak duży postęp zostanie poczyniony w produkcji kół i ogumienia dzięki użyciu grafenu.

Grafen to oczyszczony grafit.

Wydobywany materiał wprowadzany jest do rozszerzającego systemu, gdzie jest traktowany plazmą z temperaturą od 6 do 10.000’C, a więc podobną do tej z powierzchni słońca. To pozwala na duże rozszerzenie surowicy, która zmienia swoją postać z twardej skały na coś przypominającego czarne cukierki piankowe. Grafen ma ogromną powierzchnię – 1g zajmuje około 2630 metrów kwadratowych.

Kolejnym krokiem jest uformowanie kulek (które będą użyte jako dodatek do innych materiałów), przekształcenie w płynną formę lub pozostawienie w formie pianki. Wszystko zależy od przeznaczenia. Grafen jest mocny, lekki i przewodzi prąd i ciepło.

Według Directa Plus użycie Grafenu będzie też miało wpływ na środowisko – jest bardzo hydrofobowy, więc nie zanieczyści zbiorników wodnych. 1g materiału może też wchłonąć 90g węglowodorów, co zmniejszy emisje spalin.

Jaki jest zysk dla rowerów? Ogromny.

Grafen jest materiałem 200x mocniejszym od stali jednocześnie mając połowę gęstości aluminium – jest więc bardzo mocny i lekki. Użycie go w karbonowych obręczach ma jeszcze jeden dodatkowy zysk – lepsze odprowadzanie ciepła. To ma pozwolić na bardziej efektywne hamowanie na długich zjazdach i mniejsze niebezpieczeństwo przegrzania kół. Kolejna cecha to sprężystość, która jest sześć razy wyższa niż w stali. To z kolei pozwoli na większą wytrzymałość obręczy w przypadku kraks.

Dla fanów liczb Vittoria przetestowała dwa modele kół – jeden z użyciem grafenu, drugi z użyciem jedynie karbonu. Uzyskane dane to – 10% lepsze odprowadzanie ciepła, 15% niższa waga, 26% większa siła materiału, 18% większa odporność na uderzenia, 20% większa siła otworów szprych, 20% większa sprężystość oraz aż 50% większa sztywność!

Kolejne zyski pojawiają się w oponach.

Użycie grafenu pozwoliło na zwiększenie sztywności środkowej części ogumienia, co zmniejsza tarcie. Jednocześnie przy skręcaniu, hamowaniu czy przyspieszaniu materiał się zmiękcza, by poprawić przyczepność. Według niezależnych badań Fińskiej firmy Wheel Energy nowy model Vittoria Corsa z użyciem grafenu pozwala oszczędzić 32 sekundy przy prędkości 50km/h na dystansie 50km, co przekłada się na 10W mniej w każdej minucie.

Zmiana twardości opony jest trudna do wyjaśnienia. Według Christiana Liedermana z Vittorii płytki grafenu są ściśle ułożone w równoległych liniach, a ponieważ mają niesamowitą elastyczność i mogą się rozciągać w odpowiednim momencie i poprawiać przyczepność.

Zmniejsza się także zużycie opon. Testowana przez 6000km Corsa okazywała niewielkie ślady. Vittoria twierdzi, że twardość jest trzykrotnie wyższa od starego modelu.

W styczniu na rynku mają się pojawić nowe modele kół i ogumienia Vittorii z użyciem grafenu. W przyszłości materiał ma być też użyty do produkcji ram rowerowych czy bardzo lekkich i odpornych na otarcia ubrań.

źródło: bikeradar
foto: vittoria