Około 3 lat po wprowadzeniu na rynek Dura Ace 7900 Shimano startuje z nowym modelem Dura Ace 9000. Jedenastorzędowa kaseta, nowatorska konstrukcja korby, futurystyczny design, wszystkie te cechy dostępne są w wersji mechanicznej i elektronicznej Di2.

Na początku zbierane były informacje od drużyn Pro Touru m.in. kolarzy Team Sky jak również od zwykłych użytkowników o poprzednim modelu. Następnym etapem był projekt wizualny osprzętu. Inżynier musi wyobrazić sobie przyszłość na kilka lat do przodu. Jego koncepcje są czasem trudne do zrealizowania. Kolejnym krokiem jest funkcjonalność. Osprzęt musi być najbardziej efektywny dla klienta jak to tylko możliwe. Tutaj zastosowanie ma reguła 3C  ” concentration, control, confidence” – koncentracja, kontrola, pewność siebie. Na końcu jest etap produkcji, w którym czasem trzeba pójść na kompromis i delikatnie zmieniać wcześniejsze koncepcje.

Sprzęt jest przeznaczony dla każdego zawodnika jak również amatora. W Team Sky Alex Dowsett, który jest typem czasowca, CJ Sutton sprintera, Ian Stannard, który jest dużym i silnym zawodnikiem na klasyki oraz Michael Rogers i Michael Barry testowali Dura Ace 9000. Po ich doświadczeniach zebranych na wyścigach i przetestowania w różnych warunkach osprzęt wchodzi na rynek i będzie dostępny dla każdego.

Największą zmianą w porównaniu do Dura Ace 7900 to 11-rzędowa kaseta.

Shimano zmieniło korbę na czteroramienną asymetryczną Hollowtech II (FC-9000) 53/39 waga 683 gr. Również będą dostępne inne konfiguracje tarczy.

Nowe hamulce (BR-9000) oparte zostały na symetrycznej, podwójnej konstrukcji piwotu i łożyskach zapewniających jej zwiększoną stabilność. Wraz z nowymi linkami hamulce będą pracować bardziej płynnie, ich waga to 297 g.

11-rzędowa kaseta (CS-9000) będzie dostępna w różnych ustawieniach od 11 do 28 zębów jej waga to 166 g.

Łańcuch (CN-9000) dostosowany jest do napędu 11-biegowego poprzez zwężenie i zwiększenie wytrzymałości. Posiada pokrycie PTFE dla poprawy jakości pracy jego waga to 243 g.

Jeśli szukacie ultralekkich, aerodynamicznych kół to Dura Ace (WH-9000) ma coś dla Was. Dostępne są koła o obręczach 24,35,50 i 75mm na szytkę jak i oponkę.

Manetki Dual Control (ST-9000) są mniejsze. Poprawiono w nich ergonomie i tak stawiany opór został zmniejszony o 30%, ich waga to 365 g.

Przerzutka tylna (RD-9000) została przeprojektowana w celu poprawy jakości pracy z wykorzystaniem linek z pokryciem polimerowym. Zmiany przełożeń są teraz bardziej równe w górę jak i w dół kasety jej waga to 158 g.

Przednia przerzutka (FD-9000) została również lekko zmieniona. W jej obsługę będziemy wkładać mniej siły a przy tym będzie bardziej efektywna jej waga to 66 g.

Ogólna waga całego osprzętu to tylko 1978 g. Shimano udało się zredukować wagę w porównaniu do poprzedniego modelu Dura Ace 7900, który wynosił 2073 g. Różnica to prawie 100 g, a taką zmianę dostrzeże wprawiony już kolarz amator.

Michał Rakowski

Poprzedni artykułVoeckler: „Na Tourze, nigdy nie wygrałem etapu pokonując bezpośrednio najlepszych górali”
Następny artykułMagdalena Sadłecka promowała książkę „Kolarstwo. Podstawy treningu”
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
zbyszek
zbyszek

Kolarz amator to na to konto powinien zrzucić z siebie 10 kg i nie odczuje różnicy we sprzęcie-to po co przepłacać ! Motto mojej żony jest takie: to nie ja rower noszę,ale to on mnie wozi.

Paweł
Paweł

Dokładnie Panie Zbyszku! Dobra poranna toaleta i już 300g mniej;p