fot. Euskaltel - Euskadi

Rada Kolarstwa Zawodowego UCI pracuje nad ustanowieniem nowych kryteriów sportowych, które ograniczyłyby udział najsłabszych zespołów w Wielkich Tourach. Szansa na otrzymanie dzikiej karty byłaby powiązana z rankingiem.

Pierwsze informacje na temat możliwych zmian w przepisach pojawiły się na czerwcowym spotkaniu Rady Kolarstwa Zawodowego (PCC), jednego z organów regulujących kolarstwo szosowe. Rozpoczęto wówczas dyskusję, której finał mamy poznać w najbliższym czasie. Obecna propozycja PCC brzmi następująco – należy ustalić kryteria sportowe, które ograniczyłyby udział słabszych ekip w Wielkich Tourach. Tylko 50 pierwszych drużyn z rankingu UCI z 2022 roku miałoby mieć prawo do udziału w trzytygodniowych wyścigach, które odbędą się w 2023 roku, później ograniczono by to do top40 w 2024 roku i top30 w 2025 r.

Obecnie 20 drużyn ma prawo do automatycznego udziału w Wielkich Tourach, tj. 18 World Teamów oraz dwa najlepsze Pro Teamy z poprzedzającego sezonu za sprawą obligatoryjnej, acz nieobowiązkowej dzikiej karty. Organizatorzy Giro d’Italia (RCS), Tour de France (ASO) i Vuelta a España (Unipublic) mogą zatem swobodnie zaprosić jeszcze tylko dwa zespoły. W 2022 roku, w przypadku wielkiej rundy hiszpańskiej, specjalna koncesja Międzynarodowej Unii Kolarskiej pozwoliła na zaproszenie trzech ekip, acz był to wyjątek.

Jeśli rezolucja wejdzie w życie to Burgos-BH (61. miejsce w światowym rankingu UCI 2022) i Euskaltel-Euskadi (63.) nie będą mogły stanąć na starcie Vuelta a España 2023. Póki co większość drużyn nie zgodziła się jednak na zmiany, choć PCC wystosowało już kontrpropozycję polegającą na powiększeniu peletonu na Wielkie Toury z obecnych 176 kolarzy do 200, a to zwiększyłoby liczbę ekip na starcie do 25, o trzech więcej niż obecnie. Nieuczciwym wydaje się jednak wprowadzanie przepisu obowiązującego niejako z wsteczną datą – światowy ranking UCI, który miałby definiować zaproszenia na rok 2023, został przecież rozstrzygnięty między październikiem 2021 a październikiem 2022

Ostateczna decyzja o zmianach, jak również doprecyzowanie szczegółów, powinna zapaść na ostatnim w roku posiedzeniu Rady Kolarstwa Zawodowego. Zasiadają w nim członkowie Komitetu Zarządzającego UCI, a także przedstawiciele kolarzy, drużyn i organizatorów.

Poprzedni artykułAstana Qazaqstan Team powoli domyka skład
Następny artykułPogromca KOM`ów, czyli test szosowego elektryka – TREK DOMANE+ SLR 6
Niegdyś zapalony biegacz, dziś sędzia siatkówki z Pomorza, przy okazji aktywnie grający w jednej z trójmiejskich drużyn. Fan kolarskich statystyk i egzotycznych wyścigów. Marzenie związane z tą dyscypliną? Wyjazd na Mistrzostwa Świata do Rwandy w 2025 roku.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments