Fot. www.continental-tires.com

Po 14 latach od wprowadzenia przez Continental flagowego modelu opony GP4000, przyszedł czas na zaprezentowanie nowości – następcy GP4000. Siłą rzeczy opona, stanowiąca ulepszoną kontynuację czternastoletniego modelu utrzymała ciągłość nazewnictwa – GP5000. To model lżejszy, o zwiększonej przyczepności, z niższymi oporami toczenia oraz wzmocnioną ochroną antyprzebiciową. Jednak co najciekawsze, wzorem Hitchcocka, zostawiamy na koniec – GP5000 to wersja opony bezdętkowej.

Nowa i ulepszona wersja opony GP4000, czyli GP5000, zderza się z czternastoletnią niemalże legendą; wcześniejsza wersja uznawana jest za jedną z najlepszych opon treningowych i wyścigowych. Continental postawiło sobie za cel – poprawienie wszystkich istotnych czynników, wpływających na jakość opony. W ten sposób powstała „następczyni” legendy – GP5000.

Zgodnie z danymi producenta, model ten gwarantuje aż o 12% mniejsze opory toczenia, 20% zwiększonej odporności na przebicie, jest bardziej przyczepna, a w przypadku rozmiaru 25 mm jest ona o 10 g lżejsza.

GP5000 to trzywarstwowa konstrukcja 330 TPI, z mieszanką gumy Black Chili (produkowanej wyłącznie w Niemczech), by znaleźć idealną proporcję, poprawiającą toczenie i przyczepność. Za zwiększenie odporności na przebicia odpowiada pas, zamontowany wewnątrz – Vectran Breaker.

Nowością, w stosunku do poprzedniczki, jest także zastosowanie lżejszej, grawerowanej tekstury na rantach opony, poprawiającą przyczepność na zakrętach – co ciekawe, ma także wpływ na poprawienie aerodynamiki opony. Kolejną nowinką jest zastosowanie w oponie technologii Active Comfort – jest to warstwa elastomerowego materiału tłumiącego wibrację, powstające w czasie jazdy.

GP5000 występuje w trzech szerokościach: 23 mm (o wadze 200 g) 25 oraz 28 mm (waga 290 g). W opcji jest również opona 650b o szerokościach 25 mm i 28 mm.

Sedno GP5000, czyli system bezdętkowy

Tworząc innowacyjny dla firmy Continental system bezdętkowy firma dołączyła do takich producentów, jak Schwalbe, Hutchinson, Pirelli, Mavic oraz Specialized. Opona ta zawiera wszystkie udoskonalenia, znane z tradycyjnego modelu, zapewniając zarazem o pięć procent lepsze osiągi jeśli chodzi o opory toczenia i odporność na przebicie. Podobnie, jak zwykły produkt GP5000 wersja bezdętkowa zbudowana jest w oparciu o trzy warstwy, ale z 180 TPI, posiada także pas wewnętrzny z materiału Vectran, wzmacniający odporność na przebicie. Także zewnętrzny pierścień opony, zachodzący na felgę, zrobiony został z delikatniejszego materiału, ułatwiającego zakładanie i zdejmowanie opony. Wewnętrzna wkładka opony zapewnia szczelne zamknięcie; po użyciu uszczelnienia do opon bezdętkowych Continental gwarantuje doskonałe uszczelnienie i zatkanie ewentualnie powstałych, małych otworów.

Bezdętkowy system GP5000 występuje także w trzech szerokościach: 25 mm, 28 mm oraz 32 mm. Dostępny jest również wymiar 650 x 28 mm. Continental nową wersję opony testował na szerokiej gamie felg, by sprawdzić, jak zachowuje się na różnych typach obręczy.

Opony mają być dostępne w sprzedaży niedługo po opublikowaniu oficjalnych informacji na ich temat.

 

Poprzedni artykułKolejny zawodnik w Manzana – Postobon
Następny artykułKacper Walkowiak w CCC Development Team
Sławomir Niciński
"Master of disaster" Z wykształcenia operator saturatora; brak możliwości pracy w wyuczonym zawodzie rekompensuję jeżdżąc rowerem i amatorsko się ścigając, bardzo lubię też o tym pisać. Rytm tygodnia, miesiąca i roku wyznacza mi rower. Lubię się ścigać, i gdy jakiś wyścig mi nie wyjdzie, to wśród kolegów-kolarzy mówię, że jestem redaktorem sportowym, a gdy jakiś tekst mi nie wyjdzie, wśród redaktorów mówię, że jestem kolarzem-amatorem. I tylko do teraz nie rozgryzłem, czy bardziej lubię się ścigać, czy też pisać o tym, dlatego nadal zamierzam czynić i jedno i drugie, póki starczy sił.