UCI

Międzynarodowa Unia Kolarska opublikowała wczoraj na swojej stronie internetowej wytyczne dotyczące imprez z najwyższej kategorii. Dokument dużo miejsca poświęca bezpieczeństwu kolarzy uczestniczących w wyścigach.

Pismo ma nazwę „Specyfikacja dla organizatorów na sezon 2017” i zawiera 33 strony. UCI precyzyjnie określa wiele szczegółowych regulacji dotyczących organizacji wyścigów, współpracy z mediami, służbami bezpieczeństwa oraz sędziami. Dokument bezzwłocznie wchodzi w życie i organizatorzy muszą bezwzględnie przestrzegać przepisów zawartych w nowej specyfikacji. UCI we wstępie nakazuje, by obok postanowień zawartych w dokumencie przestrzegano również prawa krajów, w których dany wyścig jest organizowany.

Wytyczne określają wiele danych dotyczących umiejscowienia etapów. Narzucono minimalną i maksymalną długość odcinków, zawarto szczegółową specyfikację oznakowania etapów oraz opisano wymagania odnośnie miejsca startu i mety.  Pismo precyzyjnie określa również kolejność i ilość samochodów w kolumnie wyścigowej, liczbę karetek pogotowia oraz szczegóły dotyczące pomiaru czasu. Oddzielny rozdział poświęcono współpracy z mediami. Organizatorzy mają obowiązek produkcji sygnału telewizyjnego, przeprowadzania bieżącej relacji na mediach społecznościowych oraz utworzenia książki wyścigu (tzw. „technical guide”).

Bardzo dużo miejsca poświęcono bezpieczeństwu kolarzy podczas wyścigu. Uwzględniono wiele postulatów wysuwanych przez Zrzeszenie Kolarzy Zawodowych (CPA), o których mówiło się już od kilku lat. Regulacje te są zawarte w oddzielnym rozdziale i określają szczegółowe kryteria odnośnie bezpiecznej organizacji wyścigu. Dzięki temu dokumentowi UCI ma nadzieję ograniczyć niebezpieczne sytuacje i uniknąć dyskusji na temat kontrowersyjnych zachowań służb bezpieczeństwa podczas wyścigu.

Organizatorzy mają od tej pory dużo uwagi zwracać na ostatnie kilometry danego odcinka. Kilka tygodni przed rozpoczęciem etapu włodarze będą mieli obowiązek przeprowadzić szczegółowy rekonesans decydujących trzech kilometrów przed metą wyścigu. Sporządzony będzie protokół nakreślający wszystkie możliwe ryzyka w końcówce etapu oraz przedstawiający szczegółowe rozwiązania ograniczające powstałe niebezpieczeństwo. Pismo będzie podpisane przez organizatorów i przekazane do administracji UCI.

Przed każdym wyścigiem zostanie utworzony zapis wideo finałowych kilometrów każdego odcinka (ostatnie 3-5 kilometrów). Nagranie to podkreśli wszystkie zagrożenia związane z finiszem – pokazane zostaną wszystkie sposoby pokonywania rond, ostre zakręty i ciasne przejazdy. Zapis wideo zostanie przekazany każdej drużynie uczestniczącej w wyścigu na kilka tygodni przed rozpoczęciem – ekipy będą miały czas na przygotowanie taktyki oraz zwrócenie uwagi na kluczowe miejsca przed metą.

Wprowadzono stanowisko Menedżera ds. bezpieczeństwa i otoczenia. Osoba taka będzie zatrudniona przez organizatorów – jej głównym zadaniem będzie przejazd samochodem przed kolumną wyścigową (5 do 30 minut przed czołówką) oraz zwrócenie uwagi na wszelkie niedociągnięcia pod względem bezpieczeństwa. Człowiek zatrudniony na tym stanowisku będzie odpowiedzialny za wykrycie potencjalnego ryzyka oraz szybką poprawę niebezpiecznego miejsca (np. poprawienie ustawienia barierek i balonów sponsorów lub zapewnienie odpowiedniej ochrony kibicom przy trasie).

Wreszcie uregulowano temat barierek. Wprowadzono obowiązek ustawienia bezpiecznych płotków (bez wystających nóżek) na 300 metrów przed finiszem górskiego etapu oraz na 500 metrów przed metą płaskiego odcinka. Pozwoli to zmniejszyć ryzyko kraksy oraz zapewnić większe bezpieczeństwo zawodników pędzących z zawrotną prędkością.

UCI wprowadza obowiązek stosowania nowych przepisów w wyścigach rangi World Tour oraz zaleca posługiwanie się wytycznymi organizatorom imprez niższych kategorii. Miejmy nadzieję, że nowe regulacje zakończą temat niebezpiecznych końcówek na ważnych wyścigach oraz wprowadzą większy porządek w kwestiach bezpieczeństwa.

Link do „Specyfikacji dla organizatorów na sezon 2017” (wersja angielska):

http://www.uci.ch/mm/Document/News/News/18/21/26/2017_WT_Specifications-for-organisers_ENG_low_English.pdf

Poprzedni artykułRekord w dystansie pokonanym w ciągu roku pobity!
Następny artykułŁukasz Wiśniowski przed debiutem na Paryż-Roubaix
Kolarstwem szosowym fascynuje się od 20 lat, gdy obejrzał w telewizji triumf Bjarne Riisa na Tour de France w 1996 roku. Głównym obszarem jego zainteresowań są zagraniczne wyścigi oraz profesjonalne ekipy zarejestrowane w UCI . Pasjonat wszelkiego rodzaju statystyk kolarskich i ciekawostek związanych z zawodnikami i drużynami. Miłośnik rekreacyjnej jazdy na rowerze i wszystkich rzeczy związanych z Holandią i Belgią.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments