Francuska firma jest bardzo popularna zarówno wśród amatorów jak i zawodowców. Co trzeba wiedzieć przed zakupem kół Mavic’a z kolekcji 2016?

Słynne żółte logo kojarzy się większości kibiców na świecie. Mavic sprzedaje koła w cenie od około 150 funtów do nawet dwóch tysięcy. Jako że wybór jest tak duży, autorzy road.cc postarali się o krótką charakterystykę modeli.

Szybki fakt – Mavic jest skrótem od Manufacture d’Articles Vélocipédiques Idoux et Chanel (fabryka artykułów rowerowych Idoux i Chanela).

Aksium

aksium

Aksium (185 euro) to podstawowy, najtańszy model francuskiej firmy. Jako jedyny jest sprzedawany bez dołączonych opon. Często są dołączane do rowerów w zestawie. Obręcze są aluminiowe, ich wysokość wynosi 21mm. Od sezonu 2016 są poszerzone, by pasować do coraz popularniejszych opon. Mavic uważa, że optymalne będą rozmiary od 25 do 32x700C.

Tak jak pozostałe produkty Mavic, Aksium jest wyposażony w aerodynamiczne szprychy (po 20 w każdym kole), które zapewniają większą sztywność i kręcą się na znakomitych łożyskach maszynowych QRM. Nie wymagają większych napraw, co czyni je znakomitymi kołami treningowymi i zimowymi. Jak na cenę są dość lekkie (865g przód, 1015g tył).

aksium disc

Aksium Disc (200 euro) korzystają z tych samych łożysk i obręczy, ale są wyposażone w możliwość zamontowania do hamulców tarczowych. Tutaj z kolei Mavic montuje 24 szprychy w obu kołach.

aksium elite

Aksium Elite są trochę droższe (250 euro), ale też lżejsze od podstawowej wersji (800g przód, 935g tył). Sprzedawane są z oponami Yksion Elite Guard, które są uważane za bardzo wytrzymałe (120TPI).

Kup jeśli… Szukasz wytrzymałych kół treningowych w niskiej cenie.

Ksyrium

ksyrium

Model Ksyrium (425 euro) ewoluował od 1999 roku i uzyskał reputację wytrzymałego i lekkiego. Jest wyposażony w aluminiową obręcz o wysokości 25mm, zalecane są do niego opony o szerokości od 23 do 25mm. Podobnie jak w Aksium Elite kręcą się na łożyskach maszynowych QRM i oponach Yksion Elite Guard. Ważą 1690g (770g przód, 920g tył) i są bardzo wytrzymałe. Ksyrium Disc sprzedawany jest w tej samej cenie i różni się jedynie możliwością zamontowania tarczy hamulcowej.

Kup jeśli… szukasz czegoś lekkiego i ekstremalnie twardego.

Ksyrium Elite

ksyrium elite

Ksyrium Elite (639 euro) jest produkowany z innego rodzaju aluminium niż tańsze koła. Ta mieszanka ma większą siłę w stosunku do wagi niż popularna 6106 i jest nazywana Maxtal. Dalsze zyski w wadze Mavic uzyskuje dzięki zwiększeniu odległości pomiędzy szprychami. Firma korzysta z techniki, którą nazywa ISM 4D.

Nyple są wkręcane bezpośrednio w obręcz, a otwory są wypychane, a nie wywiercane. Taki zabieg zwiększa trwałość i sztywność szprych. By ułatwić serwisowanie Mavic stosuje nierdzewne podwójne łożyska, które są w pełni regulowane. Do kół dodawane jest nawet potrzebne narzędzie.

Kup jeśli… Potrzebujesz kół na każdy teren, które są wystarczająco lekkie, by się na nich ścigać.

Ksyrium Pro

ksyrium pro

Ksyrium Pro (900 euro) w przyszłym roku zyskują szersze, 17mm, obręcze. Według Mavica użytkownik używający tej szerokości obręczy i 25mm opony, zyska 17% na zmniejszonym oporze toczenia w stosunku do starych wymiarów 15mm obręczy i 23mm opony. Z drugiej można też zmniejszyć ciśnienie o prawie 1.5 atmosfery, co wyraźnie poprawia komfort jazdy przy zachowaniu oporów toczenia ze starego systemu.

W przeciwieństwie do tańszych modeli Ksyrium, Pro jest zbudowane z aluminiowych szprych Zicral, które są sztywniejsze, mocniejsze i lżejsze od tradycyjnych stalowych. Ponownie zachwyca niska waga – 1475g (630g przód i 845g tył).

Ksyrium Pro SL (929 euro) są bardzo podobne, ale lżejsze o 80g.

Kup jeśli… szukasz bardzo lekkich kół, które nie tracą wytrzymałości.

Ksyrium Pro Disc

ksyrium pro disc allroad

Ksyrium Pro Disc Allroad (1000 euro) zostały zaprezentowane w tym roku. Chociaż często uważa się Ksyriumy za koła treningowe, to Mavic uważa jest za zestaw, na którym można wystartować na asfalcie i skończyć na szutrach albo kostce. To koła stworzone do wszechstronności.

Pro Allroad korzysta z obręczy ISM 4D bez powierzchni hamującej o wadze 420g i wewnętrznej szerokości 19mm. To oznacza, że minimalna zalecana szerokość opon wynosi 28mm, ale w zestawie z kołami dostajemy Yksion Elite Allroad o szerokości 30mm stworzone do jazdy po różnych nawierzchniach.

ksyrium pro disc

Wersja Ksyrium Pro Disc (1000 euro, wersja szosowa) są sprzedawane z mniejszą liczbą szprych, innymi piastami i węższymi obręczami (15mm) i oponami (25mm).

Kup jeśli… szukasz kół do hamulców tarczowych do długich jazd po różnych nawierzchniach.

Ksyrium Pro Exalith

ksyrium pro exalith

Exalith to technologia, której Mavic używa od kilku lat przy produkcji niektórych aluminiowych obręczy. Kombinacja odpowiedniej mieszanki chemicznej i odpowiedniej powierzchni hamującej zmniejsza dystans hamowania o 20%, ale trzeba korzystać ze specjalnych klocków dodawanych w zestawie z kołami.

Ksyrium Pro Exalith (1100 euro) ważą 1395g (605g przód, 790g tył), natomiast wersja SL (1390 euro) jest lżejsza (1355g) i zauważalnie sztywniejsza. Różnica bierze się ze szprych Tracomp z karbonu, które są używane w tylnym kole.

Kup jeśli... mocne hamowanie jest twoim priorytetem.

Ksyrium Pro Carbon SL

ksyrium pro carbon sl

Nowy zestaw stworzony z karbonu jest przeznaczony do wspinaczki, ale bardzo dużo poświęcono poprawieniu jakości hamowania. W końcu jeśli ktoś podjeżdża, to potem musi zjechać.

Wersja na oponę (zarówno opcje na tradycyjne jak i tarczowe hamulce kosztują 1800 euro) są produkowane podobnie jak Cosmic Carbone 40 opisane niżej. Nie są to w pełni karbonowe obręcze – Mavic instaluje 80g aluminium w miejscu mocowania opony. To zapewnia większą wytrzymałość ścian obręczy i lepsze odprowadzanie ciepła przy hamowaniu.

Wersja na szytkę (obie opcje hamowania 1900 euro) nie mają aluminiowej wkładki i są najlżejszym modelem Ksyrium – 1190g (515g przód, 675g tył). Jeśli stosuje się hamulce tarczowe trzeba się liczyć z wagą wyższą o 130g.

Kup jeśli… szukasz superlekkich kół z dobrym hamowaniem.

R-Sys SLR

rsys slr

R-Sys SLR (1800 euro) korzysta z karbonowych szprych, które pozwalają Mavic zbudować koła o znakomitej sztywności. Firma nazywa tę technologię Tracomp, ponieważ szprychy są w stanie pracować zarówno przeciwko rozciąganiu jak i ściskaniu, co ma zapewniać brak odkształceń w każdych warunkach. R-Sys również korzysta z technologii Exalith poprawiającej hamowanie i zmniejszającej zużycie obręczy. Koła są dostępne jedynie w wersji pod oponę i ważą 1295g (555g przód, 740g tył).

Kup jeśli… szukasz lekkich kół z niesamowitym poziomem sztywności.

Cosmic Elite

cosmic elite

Cosmic to nazwa dla aerodynamicznych kół w katalogu Mavic. Elite stanowi najniższy model i kosztuje 450 euro. Obręcz jest zbudowana z aluminium i ma 30mm wysokości. Piasty również są aluminiowe, a szprychy stalowe i aerodynamiczne. Patrząc na materiały, można stwierdzić, że jest to aerodynamiczna wersja podstawowego modelu Ksyrium o wadze 1770g (815g przód, 955g tył).

Kup jeśli… szukasz wytrzymałych i aerodynamicznych kół w niskiej cenie.

Cosmic Pro Carbon

cosmic pro carbon

Cosmic Pro Carbon (995 euro) zostały zaprojektowane inaczej. Obręcze Maxtal są zrobione z aluminium. Do nich dołączone są karbonowe stożki o wysokości 52mm, by mocno zwiększyć aerodynamikę. Dodatkowy materiał zwiększa jednak wagę – 1695g (765g przód, 930g tył).

Dostępny jest również model Cosmic Pro Carbon Exalith (1150 funtów), który jest tym samym kołem z zastosowaną technologią Exalith poprawiającą hamowanie i zmniejszającą wagę o 70g.

Kup jeśli… potrzebujesz wysokiej aerodynamiki i znakomitego hamowania aluminiowej obręczy.

Cosmic Carbone 40

cosmic carbone 40 c

Tak jak wskazuje nazwa, jest to model karbonowych kół o stożku wysokości 40mm. Te obręcze posiadają aluminiowe wkłady w karbonowej strukturze, a stożek wypełniony jest pianką. Aluminiowa część obręczy odbiera temperaturę podczas hamowania oraz zwiększa wytrzymałość. Powierzchnia hamująca jest wykończona specjalną technologią Mavic oraz klejona dwoma typami żywicy. Ma to zapewnić idealne odprowadzanie ciepła podczas hamowania.

cosmic carbone 40 elite

Cosmic Carbone 40 Elite (1590 euro) korzysta z aluminiowej piasty, a Cosmic Carbone 40 C (opona, 1990 euro) oraz Cosmic Carbone 40 T (szytka, 2100 euro) mają karbonowe piasty z aluminiowymi obrzeżami.

Cosmic Carbone 40 C ma wagę 1545g (670g przód, 875g tył).

Kup jeśli… Uważasz, że wytrzymałość, sztywność i hamowanie jest ważniejsze od lekkości.

Cosmic Ultimate

cosmic ultimate

Cosmic Ultimate (2900 euro) również ma obręcze o wysokości 40mm, tym razem jednak są one produkowane w pełni z karbonu. Szprychy i przednia piasta również korzystają z tego materiału. To obniża wagę pary do 1185g (520g przód, 665g tył).

Cosmic Ultimate to zestaw używany raczej przez zawodowe ekipy korzystające ze sprzętu Mavica, ponieważ są lekkie i aerodynamiczne, co sprawia, że warto z nich korzystać w każdym terenie.

Kup jeśli… szukasz lekkich, wszechstronnych i profesjonalnych kół.

CXR Ultimate

cxr ultimate 60 c

Mavic uważa ten model za „hyperaero”. Są to koła z lepszymi osiągami od modeli Cosmic, ale też z mniejszą wszechstronnością. Model pod oponę CXR Ultimate 60 C (1800 euro) jest wyposażony w stożek o wysokości 60mm i waży 1825g (820g przód, 1005g tył). Obręcz wykonana jest z karbonu w technologii Exalith (z domieszką aluminium), a piasty są karbonowe w środku i aluminiowe na obrzeżach.

Dla użytkowników szytek Mavic przygotował dwie opcje – CXR Ultimate 60 T (2200 euro) oraz CXR Ultimate 80 T (2490 euro). Tu z kolei obręcze zawierają tylko karbon. Do kół dołączane są specjalne opony zmniejszające opór. Model 60mm waży 1590g (710g przód, 880g tył), natomiast 80mm 1630g (725g przód, 905g tył).

cxr 80 t

CXR Ultimate są wyposażone w CX01 Blades – paski plastiku umieszczane pomiędzy bokiem opony i powierzchnią hamującą. Dzięki usunięciu lekkiego zagłębienia z tego miejsca pozwala to na kolejne oszczędności w aerodynamice. Nie jest to legalne w kolarstwie zawodowym, ale można korzystać z takich rozwiązań w triathlonie.

Mavic twierdzi, że z użyciem CX01 Blades CXR Ultimate 60 jest szybsze od Zipp 404 o wysokości 58mm w testach w tunelu aerodynamicznym.

Kup jeśli… uwielbiasz wysokie stożki i nie obowiązują cię przepisy UCI.

Comete

comete

Comete (2100 euro) to pełne koło do jazdy na czas i triathlonu. Jest dostępne tylko pod szytkę i stworzone z karbonu i aluminium. Powierzchnia hamująca wykorzystuje technologię Mavic Exalith. Koło jest asymetryczne – „parasolowate” od strony osprzętu i soczewkowate od lewej. Waży 1100g.

Kup jeśli… szukasz pełnego koła ze znakomitą skutecznością hamowania.

źródło: road.cc
foto mavic.com, naszosie.pl

Poprzedni artykułPrzemysław Niemiec odwiedzi Cykloklasy Merida
Następny artykułPrezentacja 42. Volta ao Algarve
Menedżer sportu, fotograf. Zajmuje się sprzętem, relacjami na żywo i wiadomościami. Miłośnik wszystkiego co słodkie, w wolnym czasie lubi wyskoczyć na rower żeby poudawać, że poważnie trenuje.
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Monika
Monika

ahh… chciałabym mieć je wszystkie …

Yanev
Yanev

Stać mnie było tylko na komplet Cosmic Pro Carbon, który obułem w gumy Vittoria Pro Carbon+. Prezentują się nawet, nawet … ale po pierwszym zauroczeniu nabyłem wątpliwości, czy je aby nie stworzył żółty człowiek zza Amuru, bo obręcze nieco brzęczą, jakby karbon z obręczy nie był związany z jej aluminiową częścią. Czyżby najtańsza wersja Mavic Carbon była niedopracowana, czy to jednak podróba, chociaż sprzedana przez znaną firmę? Jaka w tym tajemnica? Sprzedawcy nie do końca bym wierzył … Aha, jak pomysłowy Dobromir spróbowałem strzykawką z igłą wprowadzić nieco dwuskładnikowego kleju pod karbonowy profil obręczy i stały się nieco cichsze, chociaż i tak nadal rezonują jak pudło instrumentu. Mam sobie dać spokój z poprawianiem producenta?

Mariusz
Mariusz

A gdzie kupić samą obręcz Mavic Ksyrium Elite tył na 20 szprych