Dzięki uprzejmości firmy Kross, mieliśmy okazję przetestować szosowe modele w wersji na 2015 rok. Na początek, chcielibyśmy przedstawić wam model Vento 4.0.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Kross Vento 4.0 to rower stworzony z myślą o osobach, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z kolarstwem lub na szosę wybierają się sporadycznie, gdy pozwalają na to warunki pogodowe. Na spotkaniu dla dziennikarzy, organizowanym przez Krossa w Świeradowie-Zdroju, specjalnie na „pierwszy ogień” przetestowaliśmy ten model. Głównie dlatego, żeby mieć porównanie, gdy przesiądziemy się na lepsze produkty polskiego producenta z Przasnysza. Swoją drogą, moją uwagę zwrócił także ciekawy i nowoczesny design Vento 4.0. Moim zdaniem, wyglądem ogólnym tego modelu, nie powstydziłby się rowery z wyższej półki.

Szczerze mówiąc, po raz pierwszy w życiu miałem okazję przejechać się na szosowym rowerze Krossa. Do tamtej pory, w mojej głowie panowało przeświadczenie, że Kross = rower górski. Teraz się to zmieniło. „Szosa” robi się coraz bardziej popularna, o czy świadczy fakt, że Kross w 2015 roku w swojej ofercie będzie miał aż siedem modeli rowerów szosowych. W tym roku były to cztery modele.

Gdy dosiadłem już „budżetowy rower” Krossa, szybko zrozumiałem, dlaczego ten model kosztuje 3999 złotych. Geometria roweru z pewnością sprzyja dłuższym trasom. Po krótkim czasie udało mi się ustawić wygodną pozycję. Pogrubiłem wygodną, bo to oczywiście nie oznacza sportową (jeśli interesują was walory wyścigowe tego sprzętu). Pomimo obniżonej kierownicy, w dalszym ciągu odczuwałem, że ręce trzymam bardzo wysoko, a głowa znajduje się gdzieś w chmurach. Olbrzymim plusem okazało się bardzo wygodne siodełko Krossa.

Po przejechanych kilkudziesięciu kilometrach na tym rowerze, mogę powiedzieć, że pozytywne wrażenie zrobił na mnie napęd Shimano Tiagra, który nie cieszy się dobrymi opiniami wśród użytkowników. W moim egzemplarzu, biegi wchodziły szybko, sprawnie i nie tylko dlatego, że to nowy rower. Przełożenie 50/11 z pewnością będzie odpowiednie dla początkujących kolarzy, kupujących ten model.

Sama aluminiowa rama i koła zbudowane na obręczach Alexrims Race24, są solidnie wykonane. Solidnie to w tym przypadku bardzo dobre słowo, bo rower sprawia wrażenie bardzo wytrzymałego. Dobrze tłumił także wibracje. Niestety, podczas kilku wykonanych sprintów wyraźnie czuć było, że cała konstrukcja jest mało sztywna i w trakcie finiszu rower po prostu „pływał” i nie „zbierał” się jak powinien.

Na terenach wokół Świeradowa, świetnie można było sprawdzić zwrotność i hamulce testowanego modelu. Na licznych, ciasnych zakrętach Vento 4.0, ku mojemu zaskoczeniu, spisywał się bardzo dobrze. Na serpentynach mogłem pozwolić sobie na więcej, a Kross nie zawiódł mnie, nawet na chwilę.

Reasumując. Moim zdaniem ten rower to idealna propozycja dla amatorów, którzy planują rozpocząć starty np. w maratonach szosowych lub ścigają się w tego typu imprezach dla własnej satysfakcji. Z pewnością nie jest to sprzęt dla osób, które walczą o czołowe lokaty. Geometria ramy i wygodne siodełko pomoże przetrwać na dłuższym dystansie, ale nie złożycie się na tym rowerze niczym Michał Kwiatkowski na zjeździe do Ponferrady.

Cena jest jak najbardziej adekwatna do jakości testowanego sprzętu i z pełną odpowiedzialnością – mogę polecić Vento 4.0.

Specyfikacja:

Rama Aluminium Superlite
Kolory czarny / niebieski połysk
Rozmiar S, M, L, XL
Widelec Carbon (rura sterowa aluminium 1-1/8″)
Tylny amortyzator
Ilość biegów 20
Przerzutka przód Shimano Tiagra FD-4600
Przerzutka tył Shimano Tiagra RD-4601-SS
Hamulec przód Shimano Tiagra BR-4600
Hamulec tył Shimano Tiagra BR-4600
Dźwignie hamulca Shimano Tiagra BR-4600
Manetki Shimano Tiagra ST-4600
Korby Shimano Tiagra FC-4650 50/34T
Suport Shimano SM-BB4600
Łańcuch Shimano CN-4601
Kaseta / Wolnobieg Shimano Tiagra CS-4600 11-25T
Piasta przód Shimano Tiagra HB-4600
Piasta tył Shimano Tiagra FH-4600
Opony Schwalbe Lugano PP 700x23c; zwijane
Obręcze Alexrims Race24
Kierownica Kross Racing Components (aluminium, 400-440; głebokość: 80mm; wysokość: 125mm; 31,8mm)
Wspornik kierownicy Kross Racing Components (aluminium, ahead, 31,8mm)
Wspornik siodła Kross Racing Components (aluminium, 27,2mm)
Stery FSA NO.11AGY 1-1/8″
Siodło Kross
Chwyty Velo Velvet
Pedały Nie zawiera
Waga 9,6

 

Andrzej Gucwa

Poprzedni artykułCCC Sprandi Polkowice z licencją Professional Continental
Następny artykułTeam Colombia wciąż czeka na licencję
W redakcji naszosie.pl praktycznie od samego początku. Obecnie większość czasu poświęca na prowadzenie grupy GVT. Weekendy zazwyczaj spędza na szosach całej Polski. Dla naszosie.pl zdobył trzy medale Mistrzostw Polski dziennikarzy w tym dwa złote. W Mistrzostwach Świata dziennikarzy na Krecie wywalczył czwarte miejsce w jeździe indywidualnej na czas.
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Maciej
Maciej

No to czekamy na testy lepszych wersji, specjalnie 7.0, sam bym przetestował na 2 tygodniowym urlopie 😉 Pozdrawiam Kross’a i Naszosie no i Kwiata 🙂 mistrza świata…

zoomek
zoomek

W tej cenie to jednak lepszym wyborem wydaje się Mach 700 B’twina na osprzęcie Shimano 105.

tito
tito

to żart z tą ceną chyba? 4tyś za Tiagrę? Rozumiem w rowerze znanej marki ale Kross? Te modele to dowcip sezonu.

Cyklista
Cyklista

Jak czytam te komentarze od samych ekspertów to aż odechciewa mi się iść na rower. Malkontenci wy czym jeździcie ze taki rower wam się nie podoba ? Trzeba było się urodzić trochę wcześniej to byście docenili obecną dostępność sprzętu. Gimbusy pieprzone.

jozin
jozin

Cena nieco na wyrost. Koszt pełnej grupy tiagra to ok 1300 zł, ramę z widelcem można zakupić na stronie krossa za nieco ponad 600 zł. Koła i reszta klamotów nie za wysokiej klasy więc max 600. Reszta to narzut wiadome.
Firma liczy się z tym, że za wiele szosówek nie sprzeda, dlatego cena nieco zawyżona. Rowery mtb sprzedają się lepiej, dlatego ich cena zdecydowanie lepiej wyważona.