Race Lite jak wskazuje sama nazwa to rower z aspiracjami ścigacza. Świadczyć też może o tym sama geometria ramy. Rower świetnie się spisuje w ciasnych zakrętach jak i w czasie sprintów, a krótki tył sprawia, że jest też żwawy i dobrze reaguje na intencje użytkownika. Z kasetą 15-25T być może trzeba będzie wstać z siodła na bardziej stromych podjazdach, ale nie uświadczymy żadnego tarcia obręczy o klocki hamulca. Tylny widelec jest na tyle solidny i sztywny, że przy dużych obciążeniach nie będzie się nieprzyjemnie odginał.

Merida

Pomimo sportowego i agresywnego charakteru ramy Race Lite 900 okazuje się być całkiem wygodny. Producent zastosował sztycę o średnicy 27.2mm,która w połączeniu z siodełkiem pochodzącym od Meridy wytłumi najgorsze nierówności i dziury.

To właśnie rama jest główną gwiazdą w rowerze Merida Race Lite 900. Jest doskonale wykończona, lecz i pod warstwą lakieru znajdziemy inne ciekawe rozwiązania. Wykonana jest z potrójnie cieniowanego aluminium 6066 z gładkimi spawami. Linka tylnego hamulca prowadzona jest wewnątrz ramy. Górna rura przy główce ramy ma profil w kształcie rombu, po czym przechodzi w odwrócony trójkąt przy drugim końcu. Dolna rura jest duża i ma ma kształt zaokrąglonego trapezu, z rowkiem wzdłuż środka spodniej strony, czyli tzw. „shotgun” wg marketingowców Meridy. Trudno powiedzieć, czy takie rozwiązanie ma jakąś przewagę nad zwykłą zaokrągloną rurą.

Widelec to kolejny element przy którym warto się zatrzymać. Wykonany z karbonu, w rowerze z tego przedziału cenowego to rzadkość, dodatkowo wyposażony jest w 1.5” dolne łożysko, spotykane zazwyczaj w droższych rowerach.

Jeśli chodzi o osprzęt, to nie ma tu zbyt wielu niespodzianek. Za tę cenę otrzymujemy osprzęt z grupy Shimano 2300, przy czym tylna przerzutka pochodzi z groupsetu Sora. Korby FSA Tempo dopełniają to zestawienie. Nie imponują hamulce, które lepiej byłoby od razu zamienić na lepsze. Koła to raczej norma w tym przedziale cenowym, a więc obręcze Alex i piasty Shimano oraz opony Maxxis Rouler 23. Nie są najlżejsze ale nie ma też co na nie tak bardzo narzekać.

Race Lite 900 to solidna propozycja dla tych, którzy szukają szybkiego roweru za nieduże pieniądze, lub chcą zacząć przygodę z szosą. Jego cena oscyluje w granicach  3000 PLN.

 

Adam