14 lutego minęła 6. rocznica śmierci największego włoskiego kolarza ostatnich czasów – Marco Pantaniego. Warto rzucić okiem na rower, którego popularny Pirat używał w pełnym sukcesów 1998 roku.

Marco Pantani, jeżdżący w tamtym czasie we włoskiej ekipie Mercatone Uno, dostał pod swoje nogi wspaniałe narzędzie pracy rower Bianchi Mega Pro XL Reparto Corse. Maszyna ta została stworzona specjalnie dla Pantaniego. Delikatna budowa i geometria odpowiadały jego agresywnemu stylowi jazdy, szczególnie pod górę. Rower stanowił szczyt technologii tamtego czasu – był lekki, sztywny, doprowadzony niemal do perfekcji dowiózł Pirata do zwycięstwa w Tour de France i Giro d’Italia.

Dopasowana do wymagań Pantaniego rama została zbudowana z lekkich rur Dedacciai, wykonanych z podwójnie cieniowanego aluminium serii 7000. Rama posiadała delikatny sloping oraz dosyć dużą główkę, co miało sprostać wymaganiom Pantaniego odnośnie pozycji w czasie podjazdu. W owym czasie raczej regułą niż wyjątkiem było stosowanie niezintegrowanych sterów jednocalowych, standardowej mufy suportu, rury podsiodłowej o średnicy wewnętrznej 27,2 mm o okrągłym przekroju. Również same rury, z których zbudowana była rama były niemal na całym przekroju okrągłe. Jedynie główna rura posiadała w środkowej części przekrój kropli przy suporcie przechodzący w owal. Patrząc na ramę jasnym staje się, że kwestie aerodynamiki zostały pominięte.

Do budowy roweru użyto głównie aluminium ze względu na jego lekkość, sztywność i trwałość. Od pięknie wypolerowanego napędu Campagnolo Record, poprzez hamulce, mostek i kierownicę, do kół Campagnolo Electron. W porównaniu z obecnie używanymi wysokoprofilowymi karbonowymi kołami Elektrony wyglądają bardzo skromnie. Aluminiowe obręcze miały prostokątny przekrój, szprychy ze stali nierdzewnej naciągnięte były przez wykonane z mosiądzu nyple. Tak zbudowane koła miały niewielką bezwładność umożliwiającą gwałtowne przyspieszenia i były wygodne nawet na długich etapach. Dodatkowo ich serwis był prosty – łatwo dostępne części nie sprawiały kłopotu przy wymianie, a piasty posiadały smarowniczki.

Bardziej egzotyczne materiały też się pojawiły, chociaż w mniejszych ilościach. Włókno węglowe było budulcem widelca pochodzącego od francuskiego producenta Time. Najprawdopodobniej również klamki Campagnolo Record były wykonane z karbonu, jednak nie jest to pewne, ponieważ na zdjęciach z wyścigów można zobaczyć klamki z aluminium (zmiana mogła nastąpić w czasie sezonu lub po jego zakończeniu). Pedały Time Equipe Pro posiadały magnezowy korpus, natomiast tytan został użyty do produkcji sztycy oraz zębatek kasety.

Być może nie tak sztywny jak dzisiejsze karbonowe maszyny, rower Pantaniego bez wątpienia był lekki nawet biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy. Masa całkowita wynosiła tylko 6,96 kilograma (łącznie z koszykiem na bidon oraz pedałami). Lekki rower z pewnością pomógł Pantaniemu wspinać się na górskie szczyty. Mimo, że zdolności Pirata do wspinaczki są powszechnie znane, dobór przełożeń zaskakuje. Stopniowanie kasety nie było niezwykłe bo 11-23T, ale koronki korby mogą szokować swoją wielkością – 54/44T. Takie rozmiary spotyka się raczej w rowerach czasowych, ale należy wziąć pod uwagę niezwykłe umiejętności Pantaniego oraz jego skłonności do pedałowania na stojąco.

Obecnie rower znajduje się w fabryce Santoni w Bergamo we Włoszech.

Hamulec przedni: Campagnolo Record
Hamulec tylny: Campagnolo Record

Kaseta: Campagnolo Record, 11-23T
Klamkomanetki: Campagnolo Record Ergopower 9 rzędów

Kierownica: ITM Super Italia Pro 260, 25,4mm, 42cm (center to center)
Koła: Campagnolo Electron
Korby: Campagnolo Record, 170mm, 54/44T
Koszyk na bidon: Ciussi ze stali nierdzewnej

Łańcuch: Campagnolo Record
Mostek: ITM 'Big One’, 25,4mm 11cm x -11°
Opona przednia: Vittoria Corsa CX TT dętkowa, 21mm
Opona tylna: Vittoria Corsa CX TT dętkowa, 21mm
Owijka: Bianchi
Pedały: Time Equipe Pro Mag
Przerzutka przednia: Campagnolo Record
Przerzutka tylna: Campagnolo Record
Rama: Bianchi Mega Pro XL Reparto Corse, Dedacciai podwójnie cieniowane Alu7000

Siodło: Selle Italia Flite
Stery: Campagnolo Record
Suport: Campagnolo Record

Sztyca: Campagnolo Record Titanium
Widelec: Time

Wymiary:
Wzrost kolarza: 1.72m
Waga kolarza: 57kg
Wysokość siodła (center to top): 710mm
Długość rury podsiodłowej, (center to top): 505mm
Długość rury podsiodłowej, (center to center): 470mm
Odległość od nosa siodła do środka kierownicy: 520mm
Wysokość główki: 127mm
Długość górnej rury: 519mm

Całkowita waga roweru: 6,96kg

Rud

Poprzedni artykułKolarze Mróz ActiveJet trenują w Hiszpanii
Następny artykułVogondy już bez problemów sercowych
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
rebe
rebe

Każdy szanujący się kolarz dobiera przełożenia wieńca i zębatek w zależności od danego wyścigu , ukształtowania terenu. Nawet Elefantino nie podjeżdżał pod np. Zoncolan na 44-23. Jak kogoś szokuje wieniec 54 ,to niech popyta co stosował do czasówek Tadzio Mytnik.
Ale to już zupełnie inna bajka.

paweł
paweł

a mnie szokuje tarcza 54 przy długości korby 170 !!!