Techniczny wyścig zbrojeń trwa, producenci komponentów rowerowych ładują potężne budżety reklamowe w sponsorowanie grup zawodowych i zawodników. W sezonie 2011 wróciły do łask grupy mające producenta ramy jako tytularnego sponsora.
Przez ostatnie 5 lat w grupach Pro Tour były to sporadyczne przypadki: Fuji-Servetto w 2009 i Saunier Duval-Scott w 2008.
W tym roku mamy aż 4 takie ekipy: BMC Racing Team, Liquigas-Cannondale, Garmin-Cervelo oraz Leopard Trek. W kategorii osprzętu liczą się tylko Shimano, SRAM i Campagnolo, ale i tu nie ma spokojnej konsumpcji własnego kawałka tortu. Campagnolo właśnie wypuściło na rynek elektroniczną wersję SuperRecord testowaną już od początku roku przez zawodowców. Każdy element roweru to twardy biznes i wyścig innowacyjny. Kto był zwycięzcą, a kto przegranym sezonu 2011 w kategorii sprzęt?
W naszej analizie zliczyliśmy wszystkie tegoroczne zwycięstwa w wyścigach z cyklu WorldTour. Następnie sprzęt rozłożyliśmy na czynniki pierwsze. Poniżej wyniki.
W kategorii RAMA w ujęciu bezwzględnym najlepszy wynik uzyskało Specialized – 35 zwycięstw, drugie Pinarello – 21, a 3 ex-aequo Canyon i Cervelo – 14. Jednak biorąc pod uwagę, że Specialized dostarcza sprzęt do 3 grup, a Pinarello do Movistaru i Sky Procycling podium się nam odwraca. Końcówka listy to Kuota, MCippolini i Merckx – tak więc byłe sławy kolarstwa chmurne mają czoła. No może Mario mniej, bo sponsorowana przez niego Farnese Vini – Neri Sottoli nie jest grupą PT, także wykorzystała jedną z niewielu szans po otrzymaniu dzikich kart.
RANKING RAM:
ranking |
producent |
zwycięstwa bezwzględnie |
zwycięstwa per team |
1 |
CANYON |
14 |
14,00 |
2 |
CERVELO |
14 |
14,00 |
3 |
SPECIALIZED |
35 |
11,67 |
4 |
PINARELLO |
21 |
11,50 |
5 |
CANNONDALE |
10 |
10,00 |
6 |
FOCUS |
8 |
8,00 |
7 |
WILIER |
8 |
8,00 |
8 |
TREK |
12 |
6,00 |
9 |
BMC |
6 |
6,00 |
10 |
GIANT |
6 |
6,00 |
11 |
ORBEA |
6 |
6,00 |
12 |
KOGA |
5 |
5,00 |
13 |
COLNAGO |
4 |
4,00 |
14 |
LOOK |
4 |
4,00 |
15 |
RIDLEY |
3 |
3,00 |
16 |
BIANCHI |
2 |
2,00 |
17 |
FUJI |
2 |
2,00 |
18 |
KUOTA |
2 |
2,00 |
19 |
MCIPPOLINI |
1 |
1,00 |
20 |
MERCKX |
1 |
1,00 |
Przejdźmy do kół.
Tutaj w najwięcej punktów zdobyło Shimano – 52, ale zawdzięcza to wyposażaniu aż 5 drużyn, ale Mavic odnotował ponad 12 zwycięstw per team, bowiem zawodnicy Omegi Pharma-Lotto, Garmina-Cervelo oraz Liquigasu-Cannondale- triumfowali 38 razy.
RANKING KÓŁ:
ranking |
producent |
zwycięstwa bezwzględnie |
zwycięstwa per team |
1 |
MAVIC |
38,00 |
12,67 |
2 |
SHIMANO |
52,00 |
10,40 |
3 |
MOST |
9,00 |
9,00 |
4 |
ZIPP |
8,00 |
8,00 |
5 |
BONTRAGER |
12,00 |
6,00 |
6 |
EASTON |
6,00 |
6,00 |
7 |
VISION |
12,00 |
6,00 |
8 |
FULCRUM |
14,00 |
4,67 |
9 |
CORIMA |
4,00 |
4,00 |
10 |
FFWD |
3,00 |
3,00 |
11 |
DT SWISS |
2,00 |
2,00 |
12 |
REYNOLDS |
2,00 |
2,00 |
13 |
CAMPAGNOLO |
1,00 |
1,00 |
14 |
LIGHTWEIGHT |
1,00 |
1,00 |
Osprzęt to tylko potężnych 3 graczy. Za sezon 2011 korki w szampanach powinny strzelić w Sakai w Japonii, na Budweisera zasłużono w Chicago a cieniutkim semi-dolce trzeba będzie pocieszać się w Vicenzie.
RANKING OSPRZĘTU:
ranking |
Producent |
zwycięstwa bezwzględnie |
zwycięstwa per team |
1 |
SHIMANO |
67 |
8,38 |
2 |
SRAM |
54 |
6,75 |
3 |
CAMPAGNOLO |
43 |
5,38 |
W naszej analizie uwzględniliśmy jeszcze sporo kategorii, ale na potrzeby tego artykułu zaprezentujemy jeszcze jedynie pedały i siodła.
W siodłach duża dominacja Włochów. Fizik 65 razy stawał na najwyższym podium.
RANKING SIODEŁ:
ranking |
Producent |
zwycięstwa bezwzględnie |
zwycięstwa per team |
1 |
FIZIK |
65,00 |
9,29 |
2 |
PROLOGO |
33,00 |
6,60 |
3 |
BONTRAGER |
12,00 |
6,00 |
4 |
SELLE ITALIA |
41,00 |
5,86 |
5 |
SELLE SAN MARCO |
13,00 |
4,33 |
Natomiast pedały to jedynie 4 dostawców a zwycięzcą jest ponownie Shimano.
RANKING PEDAŁÓW:
ranking |
producent |
zwycięstwa bezwzględnie |
zwycięstwa per team |
1 |
SHIMANO |
66,00 |
11,00 |
2 |
SPEEDPLAY |
31,00 |
7,75 |
3 |
LOOK |
62,00 |
5,64 |
4 |
TIME |
5,00 |
1,67 |
Oczywiście ranking ten trzeba traktować z pewnym dystansem, bo najważniejsza jest i tak noga, drużyna i taktyka. Ale cóż, na pewno zwycięzcy kategorii nie omieszkają uwypuklić swoich sukcesów.
Wydaje się zresztą, że całkiem słusznie. BMC donosiło o znacznym wzroście sprzedaży po Tour de France. Także wyścig będzie trwał.
Bartek