Od momentu przejęcia w 2007 roku przez markę SRAM firma Zipp była na fali wznoszącej, choć od zawsze jej koła były synonimem prędkości. Co prawda w międzyczasie również inne firmy zanotowały spory wzrost popularności, jednak to Zipp zawsze szedł na czele jeśli chodzi o innowacyjność swoich kół w szczególności jeśli chodzi o aerodynamikę i lekkość. Wczoraj miała miejsce premiera kół Zipp 353 NSW i o ile sama technologia NSW nie jest niczym nowym, to w tym wydaniu mamy do czynienia z czymś naprawdę wyjątkowym.

Zacznijmy jednak od początku. Dział rozwojowo-projektowy firmy Zipp zyskał sobie z czasem miano „Gniazda”, czyli z angielskiego „the Nest”. Chcąc wyróżnić krok milowy jakim było stworzenie nowej technologii nadano jej imię NEST SPEED WEAPONRY, czyli w wolnym tłumaczeniu „najszybsze uzbrojenie rodem z Gniazda”. Pierwszym modelem wykonanym w techonologii NSW były dedykowane triathlonistom koła Zipp 808 NSW. Z czasem dołączyły do nich modele 404, 303 i 202. Modele te nie tylko zoptymalizowano pod kątem aerodynamiki, ale przede wszystkim stabilności w wietrznych warunkach. Wszystko za sprawą rozwiązania nazwanego przez inżynierów firmy mianem Hyperfoil.

Rok później nastąpił kolejny przełom, gdy firma wprowadziła na rynek model 858 NSW. Model ten wyróżniał się przede wszystkim kształtem obręczy nazwanym Sawtooth, dla którego inspiracją była matka natura. W końcu nikt nie radzi sobie lepiej w przystosowywaniem się niż ewolucja. I tak płetwy humbaka stały, a dokładnie ich kształt poprawiający zwrotność przyczyniły się do powstania nowego kształtu obręczy. I tak jej wysokość zmienia się od 77 do 82 mm i przypomina zęby. W połączeniu z technologią Hyperfoil jeszcze zwiększyła aerodynamikę i stabilność kół. Kolejne lata przynosiły nowe modele kół wykorzystujące powyższe rozwiązania, a także nieco zmieniano kształty aby dostosowywać się do nowych trendów, czyli szerszych opon, hamulców tarczowych i rozwiązań bezdętkowych.

I tak dochodzimy do nowego modelu, czyli Zipp 353 NSW. Są to koła przeznaczone do użytku z oponami bezdętkowymi oraz hamulcami tarczowymi, a dzięki swoim właściwościom idealnie sprawią się w każdym terenie. Szczególnie biorąc pod uwagę, że są to najlżejsze koła bezdętkowe stworzone przez amerykańskiego producenta. W najlżejszej konfiguracji, tj. z osiami sztywnymi o średnicy 12 mm, z bębenkiem XDR, bez kastety, tarcz, taśm i zaworów przednie koło waży 580 gram, a tylne koło 675 gram.

Zmienna wysokość profilu obręczy, która średnio wynosi 45 milimetrów, wykonana w technologii Sawtooth w połączeniu z innowacyjnym kształtem poprzecznym profilu, interfejsem pomiędzy obręczą i oponą, a także wykończeniem powierzchni obręczy w technologii Hyperfoil odpowiada za doskonałe właściwości aerodynamiczne i stabilność przy bocznych podmuchach wiatru. Konstrukcja kół jest na tyle mocna, że idealnie nadają się zarówno do najgwałtowniejszych sprintów, jak i jazdy po bruku. Wewnętrzna szerokość profilu koła na poziomie 25 mm jest idealna do jazdy z oponami bezdętkowymi na stosunkowo niskim ciśnieniu, co z kolei przekłada się na wygodniejszą i bardziej wydajną jazdę dzięki minimalizacji strat powstałych w wyniku wibracji kół. Koła wykorzystują ulepszone piasty Cognition V2 cechujące się niższym oporem oraz zwiększoną żywotnością w stosunku do poprzedniej wersji.

Koła Zipp 353 NSW objęte są dożywotnią gwarancją producenta i dostępne są w sprzedaży od dzisiaj. Jak się można spodziewać nie są tanie, ponieważ przednie koło kosztuje 7329 złotych, a tylne koło 9169 złotych, jednak wszystko co dobre musi swoje kosztować…

Dystrybutor: www.aspire.eu

Poprzedni artykułZapowiedź Liège-Bastogne-Liège 2021 [video]
Następny artykułJai Hindley nie ukończył Tour of the Alps
Oficer marynarki handlowej z wykształcenia i zawodu. Pracę na morzu łączy z pasją do kolarstwa, a w szczególności do klasyków. Ma jedną wadę - lubi pływać przed i biegać po rowerze.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments