fot. Shimano

Użytkownicy jednej z najlepszych grup w kwestii cena/jakość doczekali się nowej wersji, która wprowadza rozwiązania znane z Ultegry i Dura-Ace.

Shimano 105 w wersji 5800 ma już cztery lata, przez które zaszło sporo zmian w rynku kolarstwa szosowego – przede wszystkim ogromną popularność zyskały hamulce tarczowe, zmieniły się preferencje co do szerokości opon i wielkości kaset. Po premierach Dura-Ace i Ultegra teraz doczekaliśmy się nowej odsłony najniższej, zawodowej grupy Shimano.

fot. Shimano

Dotychczas grupa wykorzystywała manetki „pozagrupowe”, o oznaczeniu RS-505. Chociaż działają bez zarzutu, to największym minusem był ogromny rozmiar. Od wersji R7000 Shimano 105 zyskuje „dedykowane” klamkomanetki do hamulców hydraulicznych, które powinny być dużo wygodniejsze. Ich kształt przypomina pochodzące z Ultegry R8000 i Dura-Ace R9100. Do klamkomanetek należy oczywiście dołożyć hamulce – do 105 zaadaptowano nowy mechanizm, który powstał jedynie w wersji 'flat mount’. Klocki będą się zaciskać na 140-milimetrowych aluminiowych tarczach CenterLock SM-RT70.

fot. Shimano

Do przerzutek trafił znana z kolarstwa górskiego geometria Shimano Shadow, która wcześniej pokazała się już w Ultegrze i Dura-Ace. Teraz 105 otrzymała wersje z krótkim (SS) i długim (GS) wózkiem. W przeciwieństwie do wyższych grup dostępne będą wersje srebrne i czarne. Tylna przerzutka ma obsługiwać kasetę w rozmiarze do 11-34T, która (pomimo 11 rzędów) ma się mieścić na 10-rzędowych bębenkach. W sumie dostępne będą:

11-28T, 11-30T, 11-32T, 11-34T oraz 12-25T.

fot. Shimano

Co ciekawe Shimano mocno ogranicza rozmiary korb. Chociaż kształt bardzo przypomina ramiona Ultegry i Dura-Ace, to do 105 trafią jedynie zębatki w zestawach 50/34, 52/36 i 53/39. Zawiodą się m.in. przełajowcy i gravelowcy, którzy korzystają z korb 46/36.

fot. Shimano

W 105 pojawia się też piasta przeznaczona na sztywne osie o średnicy 12mm. Koła pod „tarczówki” WH-RS370 mają po 24 szprychy oraz obręcze z wewnętrzną szerokością 19mm. Producent zaleca opony (również bezdętkowe) od 28 do 45mm. Do fanów hamulców szczękowych trafią WH-RS300 – przód i tył po 16 szprych, waga odpowiednio 770/875g.

fot. Shimano

Pedały Shimano 105 R7000 z kolei pojawią się tylko w czarnym kolorze i powstaną z karbonu i stali nierdzewnej (podobnie jak w poprzedniej wersji). Waga ma spaść z 285 do 265g.

Poprzedni artykułMads Pedersen przedłużył kontrakt z drużyną Trek-Segafredo
Następny artykułMaciej Bodnar w składzie BORA-hansgrohe na Paryż-Roubaix
Menedżer sportu, fotograf. Zajmuje się sprzętem, relacjami na żywo i wiadomościami. Miłośnik wszystkiego co słodkie, w wolnym czasie lubi wyskoczyć na rower żeby poudawać, że poważnie trenuje.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments