Fot. Trek Bikes

Firma należąca do Treka twierdzi, że stworzyła szybsze, lżejsze i bezpieczniejsze koła.

Bezpośrednio przed drugim monumentem sezonu – Ronde van Vlaanderen – Bontrager zaprezentował nową serię kół – Aeolus XXX. Debiut był doskonały – Mads Pedersen (Trek – Segafredo) we Flandrii jadąc na nich zajął drugie miejsce. Inżynierowie spędzili przy projekcie ponad 2 lata i przetestowali przeszło 10 000 różnych przekrojów obręczy w tunelu aerodynamicznym. Przy współpracy z kolarzami i testując „w sytuacjach życiowych” Bontrager stworzył „najlepsze uniwersalne koła na świecie”.

Aeolus XXX pojawił się w trzech wersjach – 2, 4 i 6. Liczby odpowiadają centymetrom stożków (odpowiednio 2, 4 i 6cm). Każda obręcz ma aż 21mm wewnętrznej szerokości i 27 (dla 2 i 4) lub 28mm (dla 6) zewnętrznej. Co ciekawe Bontrager nie zdecydował się na przekrój obręczy w kształcie litery U, który ma zmniejszać działanie bocznego wiatru. Zamiast tego dostajemy bardziej tradycyjne V.

Projekt zakładał poprawienie stabilności. Oczywiście łatwo mierzy się opór zależnie od kierunku wiatru, ale sama stabilność jest już subiektywna. Dlatego potrzebne były testy na drogach.

Dość często słyszeliśmy, że im wyższy stożek, tym mniejsza pewność prowadzenia. Wyglądało na to, że nie da się od tego uciec. Nasi inżynierowie Claude Drehfal i Mio Suzuki wymyślili sposób na poprawienie prędkości i stabilności. Zauważyliśmy, że wysoki stożek ma dwa minusy przy wietrze – uczucie zwiewania z drogi i „podbieranie” przedniego koła

– mówi główny inżynier Eric Gertner.

Po ustaleniu wartości w tunelu aerodynamicznym kolarze wyjechali na drogę wyposażeni w urządzenia mierzące prędkość i kierunek wiatru. Kiedy tylko czuli zmniejszenie stabilności mieli wcisnąć przycisk i nagrać ruch powietrza. Wnioski nasunęły się następujące – nieprzyjemne uczucie pojawia się nie tylko przy turbulencjach powietrza od pędu, ale też przy zmianach kierunku lub porywach. Problemem było jednak ustalenie takiego kształtu, żeby mieć i prędkość i stabilność. Po to skorzystano z 10 000 różnych przekrojów.

Inżynierowie doszli do wniosku (optymalizując obręcz do szytek o szerokości 25mm), że najlepsze będzie wspomniane już 21mm wewnętrznej i 27 (28)mm zewnętrznej szerokości. Dla przykładu model XXX 6 ma uzyskiwać 750+g bocznego i mniej niż 100g przedniego oporu powietrza przy wietrze w kierunku 0-20 stopni – dla porównania ENVE 6.7 osiąga liczby 800+ i 100+, a ZIPP 404 750+ i 110+ (według pomiarów Bontragera).

W wyścigach liczy się też waga i przeniesienie mocy, dlatego obręcze muszą być maksymalnie sztywne i jak najlżejsze. W Aeolus XXX ważą więc odpowiednio 370g dla modelu 2, 430g dla 4 i 500g dla 6. Chociaż najwyższy stożek jest cięższy od porównywalnych ZIPP 404NSW (496g), to już dwie niższe wersje są sporo lżejsze (412g dla 202NSW i 458g dla 303NSW).

Tak jak we wcześniejszych modelach Bontrager Aeolus korzysta z piast DT Swiss i powstał w kilku wersjach – na hamulce tarczowe i szczękowe (pod klocki SwissStop Black Prince) oraz pod oponę i szytkę.

Wagi konkretnych modeli (TLR – opona, tubular – szytka):

Aeolus XXX 2 TLR – 1,305g / 2 Tubular – 1,150g

Aeolus XXX 2 TLR Disc – 1,380g / 2 Tubular Disc – 1,230g

Aeolus XXX 4 TLR – 1,400g / 4 Tubular – 1,270g

Aeolus XXX 4 TLR Disc – 1,455g / 4 Tubular Disc – 1,330g

Aeolus XXX 6 TLR – 1,530g / 6 Tubular – 1,380g

Aeolus XXX 6 TLR Disc – 1,600g / 6 Tubular Disc – 1,455g

Niezależnie od wariantu, koła mają kosztować 10499 złotych.