fot. Marek Bala / naszosie.pl

Patent, który wypełniła włoska firma, sugeruje stworzenie pierwszej grupy szosowej posiadającej 12 zębatek w kasecie.

W rowerach MTB przerzutka 12-rzędowa pojawiła się już dość dawno – SRAM stworzył Eagle, który jest przeznaczony do napędów 1×12. Niedawno, na rowerach Nino Schurtera (wielokrotnego mistrza świata), zauważono również bezprzewodową wersję tej grupy. Dziennikarze BikeRadar zauważyli patent, który wskazuje na to, że Campagnolo zostanie pierwszym producentem, który podobne rozwiązanie wprowadzi na szosę.

Największą różnicą będzie przednia przerzutka – grupa ma mieć dwa rzędy z przodu i dwanaście z tyłu. Włoska firma chce wprowadzić 2×12, by zmniejszyć przeskoki pomiędzy kolejnymi przełożeniami, co ma się sprawdzić przede wszystkim w wyścigach (większa płynność i łatwość w dobraniu odpowiedniej kadencji).

Według informacji zawartych w patencie 12-rzędowe kasety będą dostępne w rozmiarach:

  • 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23
  • 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 25
  • 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 27
  • 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25
  • 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 27

Chociaż patent mówi o rozwiązaniu 2×12, to nowe kasety mogą pozwolić na poprawienie rozwiązań bez przedniej przerzutki. Aktualnie z napędów 1×11 korzysta ekipa Aqua Blue Sport, ale na górskich etapach przeskoki pomiędzy kolejnymi przełożeniami mogą wynosić nawet 6 zębów (!), a w opcji Campagnolo są to maksymalnie 2 zęby.

Co ciekawe – jeszcze w XX wieku Shimano zgłaszała patent na… 14-rzędowe kasety.