Rowery szosowe za około 3 tysiące pozwalają już na nieco szaleństw – materiały użyte do budowy ramy i osprzęt nie są najniższej klasy. Na co jednak warto zwrócić uwagę?
Osoby szukające rowerów w tej cenie najczęściej zaczynają swoją przygodę z rowerem, dlatego producenci decydują się na geometrię zaliczającą się raczej do kategorii 'wytrzymałościowej’, gdzie pozycja w czasie jazdy jest wyprostowana. Do dyspozycji klienta są już jednak całkiem interesujące modele.
B’TWIN Triban 520 (2399zł)
Francuski rower ze sporym zapasem mieści się w zakładanym budżecie, co pozwala na dokupienie np. stroju, kasku czy licznika. Triban wyposażony został w osprzęt Shimano Sora, który jest zdecydowanie przeznaczony dla amatorów; w sumie mamy 27 przełożeń (3×9) i zakres od 50/12 do 30/25, który przyda się w bardziej górzystym terenie. W pełni aluminiowa rama z karbonowym widelcem pozwalają na minimalne zejście poniżej magicznej granicy 10kg – 9.9kg.
B’TWIN Triban 540 (3299zł)
Decydując się na przekroczenie 3000zł, ale zmieszczenie się w zakresie +10% możemy dostać już naprawdę „wypasiony” aluminiowy rower. Osprzęt Shimano 105 należy do najlepszych w kategorii cena/jakość, a w połączeniu z korbą 52/36 i kasetą 11-28 możemy pomyśleć o przyspieszaniu… Dodanie niezłych kół treningowych Mavic Aksium zmniejsza wagę do 9.4kg!
FUJI Sportif 2.5 (2849zł)
Na papierze FUJI nie za bardzo ma się czym pochwalić – najsłabszy osprzęt z dość przestarzałym rozwiązaniem klamkomanetek (z dźwignią przerzutki pod kciuk) i bardzo wysoka waga (10.53kg!) psują nieco wrażenie. Uratować je może za to możliwość zamontowania szerokich opon (700x28C) poprawiających komfort i dość silna rama z rozwiązaniami mającymi zmniejszyć wibracje.
GIANT Contend 3 (2899zł)
Interesujący model – typowo wytrzymałościowa geometria, niezła rama i podstawowy osprzęt Shimano Claris. Tradycyjnie dla Gianta komponenty są wytwarzane przez samego producenta, co zapewnia łatwość w dostępie do ewentualnych części. Pomimo aluminiowego widelca rower obiecuje zaledwie 9.3kg wagi. Jeśli wolimy mieć nieco karbonu – wystarczy dopłacić 200zł i w modelu Contend 2 dostaniemy nowy widelec.
Kellys ARC 10 (3199zł)
Najniższy model słowackiego producenta otrzymał w tym roku nową ramę, której kształt ma pozwolić na wydłużenie wycieczek dzięki poprawionemu komfortowi jednocześnie zapewniając odpowiednie prowadzenie. Niestety projekt zwiększył cenę o 200zł przy tym samym osprzęcie co u poprzednika (Shimano Claris), ale ARC 10 wciąż jest silnym zawodnikiem w tym przedziale.
KROSS Vento 2.0 (2699zł)
Drugi najniższy model w ofercie Krossa otrzymał wspomnianą już w tym zestawieniu grupę Shimano Claris oraz ramę wykonaną w technologii aluminium superlite, który „odznacza się wysoką sztywnością i wytrzymałością na przeciążenia, będąc przy tym niesłychanie lekkim”. Przy wadze 10kg Vento 2.0 jest dość ciekawą (stosunkowo tanią) opcją do rozpoczęcia przygody z rowerem.
Marin Argenta COMP (3299zł)
Marin oferuje dość dobrą ramę z możliwością zmieszczenia opon o szerokości nawet 28mm i karbonowym widelcem, który ma pochłaniać wibracje nawet na słabej nawierzchni. W połączeniu z Shimano Sora (hamulce Tektro) otrzymujemy ciekawego przedstawiciela grupy endurance, który pozwoli na długie wyjazdy i zasmakowanie kolarstwa. Nie zapominajmy o wadze – zaledwie 9.56kg!
Merida Race 80 (2699zł)
Zdecydowanie najbardziej wyścigowy rower w tej grupie. Jak sama nazwa wskazuje Merida stworzyła Race 80 do rozpoczęcia swojej przygody w peletonie – świadczy o tym dość agresywna geometria i korba 53/39, na której rozkręcimy się do wysokich prędkości. Wrażenie może nieco psuć Shimano Claris, ale nie wymagajmy za dużo w tej (bardzo atrakcyjnej) cenie.
Merida Scultura 100 (3199zł)
Scultura ma jedno zadanie – lekkość. W zakładanym budżecie ciężko oczekiwać liczb poniżej 9kg, dlatego osiągnięte przez Meridę 9.5kg jest dość solidne. Na początku przygody z kolarstwem waga nie do końca będzie „robić różnicę”, dlatego zastanawia różnica aż 500zł w stosunku do Race 80, skoro osprzęt jest ten sam. Lekki samobój?
Romet Huragan 3 (2849zł)
Drugi z polskich producentów oferuje całkiem dobry zestaw – mocna aluminiowa rama, karbonowy widelec, Shimano Sora. Obok Meridy Race 80 jest to najbardziej 'agresywny’ model (wyścigowa geometria ramy), ale tym razem otrzymujemy kompaktową korbę. Przekonać mogą za to koła o stożku 35mm, które mogą już nieco pomóc w przecinaniu powietrza.
Trek Domane AL 2 (3299zł)
Bardzo popularny producent oferuje podstawową wersję swojej serii wytrzymałościowej. Domane ma możliwość zamontowania m.in. bagażnika i błotników, a jednocześnie nie musi być ślamazarny. Jeśli chodzi o suche dane – Shimano Claris, karbonowy widelec, koła Bontrager, waga 9.92kg. Do Treka może przekonać jedno – dożywotnia gwarancja na ramę!
Model | Cena (zł) | Osprzęt | Rama | Widelec | Geometria | Waga (kg) |
B’TWIN Triban 520 | 2399 | Sora | aluminium | karbon | endurance | 9,9 |
B’TWIN Triban 540 | 3299 | 105 | aluminium | karbon | endurance | 9,4 |
FUJI Sportif 2.5 | 2849 | Tourney | aluminium | aluminium | endurance | 10,53 |
Giant Contend 3 | 2899 | Claris | aluminium | aluminium | endurance | 9,3 |
Kellys ARC 10 | 3199 | Claris | aluminium | karbon | endurance | b/d |
Kross Vento 2.0 | 2699 | Claris | aluminium | karbon | endurance | 10 |
Marin Argenta Comp | 3299 | Sora | aluminium | karbon | endurance | 9,56 |
Merida Race 80 | 2699 | Claris | aluminium | karbon | wyścigowa | 9,9 |
Merida Scultura 100 | 3199 | Claris | aluminium | karbon | endurance | 9,5 |
Romet Huragan 3 | 2849 | Sora | aluminium | karbon | wyścigowa | 9,6 |
Trek Domane AL2 | 3299 | Claris | aluminium | karbon | endurance | 9,92 |