Shimano Europe

Japońska firma zaprezentowała nową generację drugiego, najwyższego poziomu w osprzęcie szosowym. 

Nową Ultegra R8000 cechuje silne i wydajne hamowanie hamulcami tarczowymi, dźwignie hydrauliczne lub mechaniczne, ergonomiczny kształt, i Di2, nowe przyciski zmiany przełożeń Di2 , które można łatwiej dostosowywać do przerzutki zmiany biegów, zsynchronizowane dźwignie ułatwiające przełożenia, nisko profilowe przerzutki tylne dające lepszą aerodynamikę.

Większa moc czyli większa prędkość

Shimano Europe

Głównym elementem Ultegra R8000 jest mechanizm korbowy suportu HOLLOWTECH II o mniejszej masie, bez utraty sztywności. Pięknie ukształtowane ramię korby – przejęte z Dura-Ace – to ukłon dla estetyki roweru. Przeprojektowano również mechanizm korbowy napędzający tylną kasetę, zapewniając zwiększony prześwit pomiędzy ramą i wiodącymi zębami, w wyniku tego osiągnięto wydajniejsze zmiany biegów na rowerach z hamulcami tarczowymi.

Treck

Opcje mechanizmu korbowego obejmują standardowe ratio 53-39T , pół kompakt 52-36T, kompakt 50-34T i przełajowy cyclo-cross 46-36T. Zębatka kasety 11 biegowej ma sześć standardowych rozmiarów (CS-R8000, 11-25T, 11-28T, 11-30T, 11-32T, 12-25T, 14-28T), oraz szerszą kasetę 11-34T (CS-HG800) z korpusem piasty pasującym do rowerów zarówno szosowych jak i górskich.

Ultegra R8000 może mieć dwie tylne przerzutki: do kasety 11-25 / 11-30, oraz do kasety 11-28 / 11-34. Dzięki technologii Shadow RD przerzutki są bardziej kompaktowe i znajdują się bliżej ramy, co w przypadku kraksy, ogranicza uszkodzenia.

Przerzutki mechaniczne

Shimano Europe

Ultegra R8000 przenosi mechaniczną zmianę przełożeń na poziom sztuki. Nowe manetki dual control są dostępne jako konstrukcje hamulcowe hydrauliczne (ST-R8020) albo do hamulców szczękowych (ST-R8000), i mają linki powlekane polimerem zapewniające przełożenia z użyciem minimalnej siły. Manetki mają większy zasięg regulacji hamulca i dźwigni zmiany biegów. Przeprojektowany wewnętrzny mechanizm zmiany biegów sprawia, że zmiana przełożeń na tylnym kole jest szybka i intuicyjna.

Przerzutki elektroniczne Di2

Shimano Europe

Nowe przerzutki Ultegra Di2 mogą działać z pełną lub częściową synchronizacją (Synchronized Shifting). Rowerzysta może sterować obiema przerzutkami naciskając tylko jeden przycisk i uzyskując a ten sposób jednoczesne optymalne przełożenia na przodzie i na tyle. Funkcja automatycznego dostosowania w Di2’s reguluje ustawienie przedniej przerzutki na łańcuchu, przez co łańcuch się nie blokuje. Na wzór przycisków zmiany biegów w Dura-Ace, przerzutki zmiany biegów w nowej Ultegra Di2 mają opcje zdalnego przełączania, gdzie można zaprogramować zmiany biegów, lub pomocnicze urządzenia, takie jak kompatybilne komputery lub oświetlenie.

Dostosowywanie ustawień Di2 jest łatwiejsze niż kiedykolwiek, albo poprzez PC lub – bezprzewodowo – za pomocą Bluetooth z tabletów i urządzeń mobilnych za pośrednictwem aplikacji E-Tube na Android i iOS. Wystarczy podłączyć i zaktualizować firmware roweru, aby móc dostosować prędkość zmiany przełożeń, opcje wielu przerzutek i ustawienia Synchro Shift. Po dostosowaniu do osobistych preferencji, sterowanie parametrami odbywa się bez utraty dokładności.

Jazda na czas / triathlon

Shimano Europe

W jeździe na czas, sprawą kluczową są zmiany przełożeń w aspekcie aerodynamiki. Podwójna dźwignia sterująca Ultegra ST-R8060 TT/Triathlon pozwala na odłączenie z kierownicy roweru przedniej i tylnej przerzutki od dźwigni hamulca. SW-R671 Remote Triathlon Shifter może zostać zamontowany na każdej nakładce aero na kierownicy, umożliwiając na szybkie i dokładne zmiany pozycji aerodynamicznej.

Siła hamowania

Shimano Europe

Nowe zaciski hamulcowe w serii Ultegra R8000 cechuje doskonała siła hamowania i eleganckie wzornictwo, przy węższych odstępach między ramionami. Większy prześwit sprawia, że nadają się do większych rozmiarów opon, jak 28C. Hamulec hydrauliczny tarczowy BR-R8070 zapewnia wyższą skuteczność hamowania w każdych warunkach.

Koła Ultegra

Shimano Europe

W uzupełnieniu nowej grupy Ultegra znajdują się dwa nowe lekkie zestawy kołowe – bezdętkowy z hamulcem szczękowym WH-RS700 z i bezdętkowe z hamulcem tarczowym WH-RS770 z osiami road e-thru. Nowe piasty HB/FH-RS700/770 dzięki zaoszczędzeniu 60 gramów na wadze, ułatwiają lepsze przyspieszenia, w porównaniu do pary piast Ultegra 6800. Obręcze są wykonane z użyciem lżejszej powłoki karbonu, co powoduje, że są o 80 gramów lżejsze od poprzednich.

Waga wybranych komponentów:

Manetki:

ST-R8000 (hamulce szczękowe) – 438g para
ST-R8020 (hamulce tarczowe) – 550g para
ST-R8050 Di2 (hamulce szczękowe) – 295g para
ST-R8070 Di2 (hamulce tarczowe) – 360g para

Korby:

FC-R8000 (50/34T): 674g
FC-R8000 (53/39T): 690g
FC-R8000 (52/36T): 681g
FC-R8000 (46/36T): 668g

Kasety:

CS-R8000 (11-25T): 232g
CS-R8000 (11-28T): 251g
CS-R8000 (11-30T): 269g
CS-R8000 (12-25T): 243g
CS-R8000 (14-28T): 300g
CS-R8000 (11-32T): 292g

Przerzutki:

FD-R8000 (przód, mechaniczna): 106g (obejma)/92g (płytka)
FD-R8050 (przód, Di2): 132g
RD-R8000 (tył, mechaniczna):200g
RD-R8050 (tył, Di2): 242g

Koła:

WH-RS700 [hamulce szczękowe] (przód/tył): 625g/943g
WH-RS770 [hamulce tarczowe] (przód/tył): 735g/904g

Pełna grupa Shimano Ultegra R8000 (Di2, hamulce szczękowe): 4071g (84.5g mniej niż Ultegra 6800, 505g więcej niż Dura-Ace R9100)

informacja prasowa