Marek Bala / naszosie.pl

Japoński producent stworzył baterię BT-DN110, która pozwala na przeniesienie nowej technologii do Ultegra 6870 i Dura-Ace 9070.

„Synchronized shifting” już wcześniej występowało w rowerach górskich, ale na szosie zadebiutowało razem z grupą Dura-Ace 9100 wprowadzoną w tym roku. Rozwiązanie to pozwala na włączenie trybu automatycznego – kolarz skupia się jedynie na zmianie tylnej przerzutki, a Di2 dostosowuje pracę przedniej do odpowiedniej kadencji. Czasami więc próba zrzucenia na mniejszą koronkę kasety może oznaczać wskoczenie większej tarczy na korbie.

przy zmianie przełożenia system rozpoznaje, że lepiej wrzucić 15-zębową koronkę w kasecie i małą tarczę z przodu niż 19-zębową koronkę i pozostać na dużej tarczy

Treck

Bateria BT-DN110 zawiera chip, który przeniesie synchronizowane biegi do starszych wersji Ultegry i Dura-Ace Di2. Jedyne, czego potrzebujemy, to właśnie nowa bateria oraz oprogramowanie gotowe do pobrania ze strony E-TUBE Shimano. Kompatybilne przełożenia to Ultegra 6870 oraz Dura-Ace 9070 i 9150.

Zmiany będziemy mogli obserwować na skrzynkach przyłączeniowych – zarówno zewnętrznej (EW-90A/B) jak i wewnętrznej (EW-RS910). Dwukrotne wciśnięcie przycisku pozwala na wybór ustawień:

  • świecąca przez 2 sekundy czerwona dioda oznacza tryb manualny;
  • dwukrotny błysk diody oznacza tryb automatyczny 1 (np. pełna synchronizacja przełożeń);
  • trzykrotny błysk diody oznacza tryb automatyczny 2 (np. połowiczna synchronizacja przełożeń).

Każdy tryb może zostać dostosowany za pomocą E-TUBE. Użytkownik może ustalić czy chce posiadać dwie wersje pełnej synchronizacji, na przykład do różnych kaset wykorzystywanych w rowerze. Producent służy pomocą w tym nagraniu – klik.