Giant Bikes

Wydając „dychę” na szosę oczekujemy wszystkiego co najlepsze – karbonowej ramy, wysokiej grupy osprzętu i niezłych kół. Jak jest rzeczywiście?

Rowery szosowe do 3000zł

Rowery szosowe do 6000zł

Tak wysoka półka cenowa zapewnia nam też spory wybór. Niestety to wiąże się często z długimi poszukiwaniami i porównywaniem różnych modeli. Oczywiście w ofercie producentów kilka cech będzie wspólnych – karbonowa rama, zawodowy osprzęt i niezłe koła. Musimy jednak zdecydować czego oczekujemy – komfortu, szybkości, wytrzymałości? Aerodynamiki czy lekkości? Przedstawiamy 20 rowerów kosztujących około 10 000zł, które powinniśmy rozważyć.

Kross

AUTHOR CHARISMA 66 (9499zł)

Bardzo dobra propozycja od czeskiego producenta. Karbonowa rama z wewnętrznym prowadzeniem kabli jest dość sztywna i lekka, by pozwolić na starty w wyścigach. Bardzo wysoką jakość zmiany przełożeń zapewni Shimano Ultegra 6800 z korbą o rozmiarze 52/36. Doliczając chwalone za wytrzymałość i lekkość koła Mavic Ksyrium Elite otrzymujemy znakomity rower ważący 7,6kg w niezłej cenie.

BTWIN ULTRA 920 CF (9999zł)

Podobnie jak w poprzednich zestawieniach francuski market jest mocnym graczem. Ultra 920 CF zbudowany jest na ramie ważącej zaledwie 1175g (z widelcem). Osprzęt i koła to ten sam zestaw, co w Authorze – Shimano Ultegra (różnicę stanowi korba „kompakt” 50/34) i Mavic Ksyrium Elite. BTwin ma jednak przewagę 400g w ogólnej wadze – 7200g. Do tego rower sprawdzany jest przez drużynę do lat 19 na najsłynniejszych wyścigach juniorskich świata.

CANNONDALE SUPERSIX EVO 105 (9999zł)

Amerykańska firma przedstawia ten model jako „rower dla tych, którzy nie lubią przegrywać”. Chociaż w tej cenie specyfikacja nie do końca imponuje, to trzeba przyznać, że ramy w Cannondale to majstersztyki. Podobnie jak Porsche nie zmienia wielu cech samochodu, tak tutaj Amerykanie „upierają się” przy klasycznej geometrii i wychodzi im to dobrze. Osprzęt Shimano 105, koła Mavic Aksium i waga 8.1kg nieco zmniejszają dobre wrażenie, ale nie powinniśmy od razu SuperSix Evo skreślać.

CANNONDALE SYNAPSE CARBON 105 (9999zł)

Sprzęt stworzony dla miłośników ultramaratonów i długich wypadów na rowerze. Wszechstronna maszyna, która poradzi sobie z brukiem północnej Francji i górami Hiszpanii. Trzeba przyznać, że jest to bardzo podobny rower do SuperSix Evo 105. Różnicę stanowi jednak rama, która ma dużo mniej agresywną geometrię i zwiększone tłumienie drgań. Waga wzrasta do 8.4kg, ale tak niewielką różnicę ciężko odczuć przy poprawionym komforcie.

CANYON ENDURACE CF 9.0 (10 399zł)

Jak sama nazwa wskazuje Endurace przeznaczony jest do długich wycieczek po różnej nawierzchni. Mimo to niemiecki producent nie szuka kompromisów. Koła DT Swiss R21 DICUT są poprzedniej klasy co wspomniane wcześniej Mavic Ksyrium Elite, a osprzęt to Shimano Ultegra. Komfort zwiększa specjalna, rozdzielona sztyca Canyon S14 VCLS 2.0. Waga 7kg imponuje, zwłaszcza w rowerze typu endurance. Za 9499zł możemy też się zaopatrzyć w Endurace CF 8.0 DISC na Shimano 105. Zyskujemy lepsze hamowanie i zwiększony prześwit (możliwość montażu opon 33C), ale waga wzrasta do aż 8,5kg.

CANYON ULTIMATE CF SL 9.0 (10 199zł)

Jeśli jednak nie interesuje nas spokojna pozycja na rowerze, bo skupiamy się na szybkości, sztywności i lekkości, to Canyon przygotował Ultimate – maszynę wygrywającą Wielkie Toury dzięki Nairo Quintanie i monumenty dzięki Alejandro Valverde. Rower jest bardzo wszechstronny i zapewni wspaniałe właściwości zarówno w sprintach, w górach jak i na nierównej nawierzchni. Z osprzętem Shimano Ultegra i kołami Mavic Ksyrium Elite WTS (z szerszymi obręczami) całość waży zaledwie 7kg. Tak jak w przypadku Endurace również Ultimate oferuje model z hamulcami tarczowymi. CF SL DISC 8.0 kosztuje 9499zł i zbudowany jest na Shimano 105. Waga – rośnie do 8,2kg.

FOCUS CAYO ULTEGRA (10349zł)

Chociaż Focus nie przedłużył kontraktu z AG2R La Mondiale i nie jest obecny w WorldTour, to rowery tego producenta wciąż oferują znakomitą jakość. Rama Cayo waży zaledwie 860g, ale mimo tego jest sztywna i gotowa na szybką jazdę. Cieszy fakt, że Niemcy nie boją się wyposażać swoich maszyn w korby o rozmiarze 52/36 zamiast typowych kompaktów. Jedynym „zgrzytem” jest kaseta Shimano 105 przy pełnej grupie Ultegra, ale różnicę stanowi tutaj tylko waga. Ta w przypadku całego roweru – 7,6kg – jest bardzo dobra.

FUJI SL 2.5 (9999zł)

Ciekawy rower od japońskiej firmy z „mieszanką” Shimano 105 (hamulce, kaseta) i Ultegra (przerzutki, klamkomanetki). Za komponenty takie jak koła, mostek, kierownica, korba, sztyca czy siodło odpowiada Oval. Podobnie jak w niektórych modelach wspomnianych już w zestawieniu Fuji zdecydowało się na wewnętrzne prowadzenie kabli i korbę 52/36. SL 2.5 jest maszyną dość wszechstronną – z niezłą aerodynamiką, stosunkowo niską wagą (7,9kg) i dość wygodną pozycją.

GIANT TCR ADVANCED PRO 2 (10 999zł)

Tajwański producent w swojej propozycji wyszedł na prowadzenie dzięki jednej zmianie – karbonowych kołach i bezdętkowych oponach. Chociaż niejako efektem obniżenia kosztu było zamontowanie osprzętu Shimano 105, to TCR Advanced Pro 2 pozostaje jedną z najciekawszych propozycji z tego zestawienia, zwłaszcza jeśli interesuje nas ściganie. W cenie 10 999zł otrzymujemy gotowy zestaw, bez konieczności późniejszych dodatkowych zakupów. Producent nie podaje oficjalnej wagi, ale użytkownicy podają zaledwie 7,1kg!

KELLYS URC 50 (9399zł)

Słowacki producent zdecydował się na dość ciekawy krok i w URC 50 na sezon 2017 pojawiły się hydrauliczne hamulce tarczowe z 160mm dyskami. Mimo tego opony nałożone na koła Mavic Aksium Disc mają szerokość 23mm, więc ten model ciężko uznać za wyjątkowo komfortowy. Sztywne osie, osprzęt Shimano 105 i karbonowa rama pozwalają jednak myśleć o wyścigach. Niestety nie jest znana waga URC 50, która, przez zastosowanie hamulców tarczowych, prawdopodobnie wynosi około 8,5kg.

KROSS VENTO 7.0 (10 999zł)

Ze Słowacji przeskakujemy do Polski i… też znajdujemy rower z hamulcami tarczowymi. Kross zdecydował, że karbonowe ramy we wszystkich modelach Vento będą produkowane tak samo i dzięki temu tańsze rowery imponują sztywnością i lekkością. Osprzęt Shimano Ultegra i związane z nim hydrauliczne hamulce działają perfekcyjnie, co sprawdzaliśmy podczas Kross Media Days w Świeradowie Zdroju. Waga wynosi 7,9kg.

MERIDA REACTO 6000 (10 990zł)

Aerodynamiczny rower stworzony do szybkiego „połykania” kilometrów. Kształt ramy jest dość kontrowersyjny i nie musi się podobać każdemu, ale celem twórców było osiągnięcie jak najlepszego pokonywania oporu powietrza. Przez to pozycja na Reacto jest bardzo agresywna, ale osiągane prędkości cieszą! Merida zdecydowała się na zastosowanie chwalonej już grupy Shimano Ultegra (poza hamulcami, które należą do 105) i kół Fulcrum Racing Quattro 35 o niezłych właściwościach aerodynamicznych. Lekkość nie była celem projektantów, ale nie jest źle – 8,1kg.

MERIDA SCULTURA 6000 (10 490zł)

Bardziej uniwersalny i przeznaczony w każdy teren rower. Linia Scultura została stworzona, by zaskakiwać niską wagą i sztywnością potrzebną do jak najszybszego pokonywania górskich szczytów. Przy osprzęcie Shimano Ultegra i kołach Fulcrum Racing Expert (poziom podobny do Mavic Ksyrium Elite) waga 7,9kg jednak nie imponuje – w tej cenie mogło być lepiej, zwłaszcza, że topowy model zszedł ponad 2kg poniżej limitu UCI wynoszącego 6,8kg.

ORBEA ORCA M20 (10 499zł)

Rower bardzo podobny do Focusa Cayo Ultegra. Orbea również wykorzystuje osprzęt Shimano Ultegra z kasetą 105, ale z korbą w rozmiarze kompakt – 50/34. Orca M20 jeździ na kołach Vision Team 30, które są ciekawym zestawem treningowym z kompromisem pomiędzy wagą i aerodynamiką. Maszyna jest dość uniwersalna i może posłużyć zarówno do wyścigów w różnym terenie jak i dłuższych wycieczek. Producent, podobnie jak Giant, nie podaje oficjalnej wagi, ale powinna ona oscylować w granicach 7,7kg.

RIDLEY FENIX SL – ULTEGRA (10 500zł)

Waga 8,1kg nie imponuje, ale za to Fenix SL jest jednym z najbardziej uniwersalnych rowerów na rynku – aerodynamiczny, wygodny i z odpowiednią sztywnością do walki z największymi podjazdami. Jak podaje producent nowy model jest 15% lżejszy i 18% sztywniejszy w stosunku do zeszłorocznej maszyny. Osprzęt Shimano Ultegra nie wymaga dalszego komentarza.

SCOTT ADDICT 30 (10 099zł)

Addict został stworzony tylko do wyścigów. Rama i widelec ważą odpowiednio 860g i 360g. W zestawie z Shimano 105 i kołami WH-RS11 japońskiego producenta daje 7,8kg wagi. Sztywność ramy udowadniają na co dzień kolarze Orica-Scott, którzy w zeszłym sezonie zajmowali miejsca w czołowych czwórkach wszystkich Wielkich Tourów i wygrali m.in. Il Lombardię. To pokazuje, że Scott Addict to maszyna zdolna do wygrywania wszystkiego.

SCOTT SOLACE 20 (9299zł)

Rower zaprojektowany tak, by podołać wszystkim warunkom bez utraty komfortu. SCOTT przygotował bardzo obrazowy opis – „rower, którym możesz tłuc się cały dzień, nie tłukąc samego siebie”. Solace, pomimo spokojnej pozycji i wysokiej wagi (8,3kg), nadaje się nawet do wyścigów, zwłaszcza dłuższych maratonów. Z osprzętem Shimano 105 można ufać, że rower nas nie zawiedzie.

SPECIALIZED TARMAC SL4 ELITE (10 799zł)

„Spec” jest znany przez większość osób związanych w jakiś sposób z kolarstwem. Tarmac wygrywał w ostatnich latach bardzo wiele – od Wielkich Tourów przez monumenty po mistrzostwa świata. Rama jest zbliżona do tej, na której jeździ Rafał Majka. Koła są stworzone raczej do treningów niż wyścigów, ale jest to częsty zabieg wśród producentów rowerów. Osprzęt Shimano Ultegra na szczęście nadrabia tę stratę i tworzy znakomity rower.

TREK DOMANE S 5 (8 799zł)

Najtańszy model w tym zestawieniu, ale to nie oznacza, że najgorszy. Domane to linia stworzona przy współpracy z Fabianem Cancellarą i wykorzystująca słynny rozdzielacz IsoSpeed. Karbonowa rama przy współpracy z tym urządzeniem pochłania około 20% wibracji. Rower ma geometrię „endurance” i osprzęt Shimano 105, co czyni go idealnym kompanem na długie wycieczki. Waga Domane S 5 wynosi 8,8kg. W sprzedaży jest też wersja z hamulcami tarczowymi – Domane S 5 Disc kosztuje 10 999zł i ma możliwość montażu opon o szerokości 32mm. Niestety waga wzrasta do 9,3kg.

TREK EMONDA SL 6 (10 999zł)

Po sezonie 2016 Trek nieco zmienił podejście i zrezygnował z niektórych modeli linii Emonda S, by obniżyć cenę lżejszych i sztywniejszych SL. Różnicę stanowi głównie mieszanka przeznaczona na ramę (OCLV500 zamiast OCLV300) i wewnętrzne prowadzenie linek. Dzięki temu waga całego roweru w stosunku do S6 spadła o kilogram do 7,4kg przy wzroście ceny o około 1000zł. Niestety amerykański producent „upiera się” przy korbach w rozmiarze kompakt, ale Shimano Ultegra to klasa sama w sobie.

Model Cena (zł) Osprzęt Hamulce Geometria Waga (kg)
Author Charisma 66 9499 Ultegra Obręczowe Wyścigowa 7,6
Btwin Ultra 920 CF 9999 Ultegra Obręczowe Wyścigowa 7,2
Cannondale SuperSix Evo 105 9999 105 Obręczowe Wyścigowa 8,1
Cannondale Synapse Carbon 105 9999 105 Obręczowe Endurance 8,4
Canyon Endurace CF 9.0 10399 Ultegra Obręczowe Endurance 7,0
Canyon Endurace CF 8.0 Disc 9499 105 Tarczowe Endurance 8,5
Canyon Ultimate CF SL 9.0 10199 Ultegra Obręczowe Wyścigowa 7,0
Canyon Ultimate CF SL 8.0 Disc 9499 105 Tarczowe Wyścigowa 8,2
Focus Cayo Ultegra 10349 Ultegra Obręczowe Wyścigowa 7,6
FUJI SL 2.5 9999 105/Ultegra Obręczowe Wyścigowa 7,9
GIANT TCR Advanced Pro 2 10999 Ultegra Obręczowe Wyścigowa 7,1
Kellys URC 50 9399 105 Tarczowe Wyścigowa b.d.
KROSS Vento 7.0 10999 Ultegra Tarczowe Wyścigowa 7,9
Merida Reacto 6000 10990 Ultegra Obręczowe Wyścigowa 8,1
Merida Scultura 6000 10490 Ultegra Obręczowe Wyścigowa 7,9
ORBEA Orca M20 10499 Ultegra Obręczowe Wyścigowa 7,7
Ridley Fenix SL Ultegra 10500 Ultegra Obręczowe Endurance 8,1
Scott Addict 30 10099 105 Obręczowe Wyścigowa 7,8
Scott Solace 20 9299 105 Obręczowe Endurance 8,3
Specialized Tarmac SL4 Elite 10799 Ultegra Obręczowe Wyścigowa b.d.
Trek Domane S5 8799 105 Obręczowe Endurance 8,8
Trek Domane S5 Disc 10999 105 Tarczowe Endurance 9,3
Trek Emonda SL 6 10999 Ultegra Obręczowe Wyścigowa 7,4