W marcu bieżącego roku, Shimano zaprezentowało odświeżoną wersję popularnego modelu osprzętu szosowego. Grupa Tiagra, bo o niej mowa, to jeden z chętniej montowanych komponentów w segmencie średnim. W związku ze zbliżającą się premierą, którą producent zaplanował na czerwiec, przyjrzyjmy się zmianom jakie nastąpiły.
Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy jest odświeżony wygląd. Nawiązuje on do wyższych grup, co cieszy. Całość w kolorze meteor grey (za wyjątkiem piast, które dostępne będą również w wariancie czarnym) prezentuje się bardzo elegancko.
Charakterystycznym elementem jest czteroramienna korba, która w przeciwieństwie od odświeżonej 105-tki nadal będzie dostępna w wersji dwu i trzyrzędowej. Do wybory odpowiednio, zębatki w rozmiarach 50-34 i 52-36 oraz 50-39-30.
Korba Tiagra 4700 2015
Odświeżone zostały zarówno dźwignie przerzutek, niezmienna natomiast została liczba biegów – jest ich nadal 10. Zabieg ten może się spodobać obecnym użytkownikom 10-cio biegowych napędów, oraz pozwolił na obniżenie kosztów eksploatacji.
Klamkomanetka Shimano Tiagra 4700 2015
Również tutaj, sięgnięto po rozwiązania z wyższych grup. Obudowa stała się mniejsza oraz bardziej ergonomiczna, do złudzenia przypomina teraz starsze siostry. Nowością w tej grupie jest wewnętrzne prowadzenie pancerzy, poprawiające estetykę kokpitu. Z drugiej strony, zrezygnowano z okienka pokazującego aktualnie wybrany bieg, co dla niektórych może być minusem.
Nowa Tiagra nie zapomina również o użytkownikach prostych kierownic i oferuje odświeżone wersje manetek na takie kierownice. Niestety znaczących różnic w stosunku do obecnej wersji nie ma.
Zmian doczekała się również tylna przerzutka. Punkt mocowania linki, został przesunięty do przodu, co ma umożliwić łatwiejszą zmianę biegów pod obciążeniem. Dostępne będą dwie wersje wózka, krótki oraz średni. Drugi z nich, obsługiwać będzie kasety aż do rozpiętości 34t, co umożliwi budowę uniwersalnego roweru wyprawowego, bądź przełajowego.
Shimano-Tiagra-4700-przerzutka 2015
Na chwile uwagi zasługują również hamulce. Niestety sama konstrukcja pozostała bez zmian, nie znajdziemy tu symetrycznego mocowania przegubów znanego z wyższych grup. Producent deklaruje natomiast, że przeprojektowany mechanizm pozwolił aż o 30% zwiększyć siłę hamowania, względem poprzedniego modelu. Sama konstrukcja, do złudzenia przypomina tą stosowaną w modelu 5700 Ultegra.
Paweł Pierzchanowski
Foto: Shimano
Poprzedni artykułENERGA CYKLO Gniewino już 7 czerwca!
Następny artykułGiro d’Italia: Landa z drugim triumfem, piękna walka Contadora [video]
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments