Dziś rusza inicjatywa Velon, pierwsza spółka wśród zespołów UCI World Tour. Zjednoczy ona 11 czołowych drużyn – ponad 60% World Touru – by stworzyć model finansowy, który, podobnie jak w innych międzynarodowych sportach, zapewnia stabilną przyszłość dla poszczególnych grup. Aby to osiągnąć zamierzają wnieść ekscytację do sportu, pozwalając fanom, aby byli bardziej niż kiedykolwiek zaangażowani w życie zespołu. Velon celuje w poukładany sezon, który przyciąga ludzi od początku do końca i używa nowych technologii, takich jak kamery na rowerze, zbliżające kibiców do akcji. Będą także pracować nad partnerstwami z innymi ważnymi postaciami w sporcie, także z UCI, organizatorami wyścigów oraz organizacją AIGCP.
Do członków-założycieli należą następujące ekipy: Belkin Pro Cycling, BMC Racing Team, Garmin-Sharp, Lampre-Merida, Lotto-Belisol, Omega Pharma-Quick Step, Orica-GreenEdge, Giant-Shimano, Team Sky, Tinkoff-Saxo i Trek Factory Racing. Grupa jest otwarta do współpracy z innymi zespołami, dzielącymi te same cele i wartości, zarówno na zasadzie członkostwa, jak i partnerstwa.
Jakie to cele i wartości? Tak formułują je zespoły należące do Velon:
1. bardziej ekscytujący sport: próba stworzenia kalendarza, który opowiada historię trwającą cały sezon i jest bardziej zrozumiały dla rosnącej, międzynarodowej grupy fanów, z bardziej emocjonującym ściganiem
2. nowe technologie: ożywienie wyścigu z perspektywy zawodnika, pokazanie fanom jak wygląda to z perspektywy siodełka
3. wszystko ma być realizowane przez wiarygodne zespoły, które fani mogą wspierać teraz i w dalekiej przyszłości. Wykreowanie nowej, lepszej pod kątem ekonomicznym przyszłości dla sportu, poprzez wspólne inicjatywy oraz większą współpracę między zespołami i innymi działaczami.
W zarządzie spółki zasiądą reprezentanci każdego zespołu, a prezesem został Graham Bartlett (wcześniej reprezentujący UEFA, Nike i inne kojarzone ze sportem marki).
Istniejący model, skupiony tylko wokół sponsorów, jest ryzykowny dla każdego zespołu. Musimy to zmienić i stworzyć taki, w którego sercu będą fani, inwestujący w inicjatywy technologiczne, które mają zapewnić im emocje i przybliżyć do nich sport. Firma będzie starała się, aby w przyszłości zespoły były bardziej połączone, jeśli chodzi o finanse. Może to sprawić, że dostarczymy fanom tego, czego oczekują – ekscytujących wyścigów, które mogły mieć miejsce dzięki wspaniałej technologii. Mamy nadzieję, że stworzymy krąg, w którym fanom będzie łatwiej zaangażować się w funkcjonowanie zespołów i zawodników, a zespoły będą czuły się bardziej zobowiązane, aby zachować wiarygodność, mówi Barlett.
Pierwszą inicjatywą Velonu była wspólna dyskusja zespołów z zawodnikami i organizatorami, aby zainstalować kamery na rowerach podczas wyścigów. Filmiki z kamer podczas Tour de Suisse obejrzano ponad milion razy, natomiast materiał Orica-GreenEdge z piątego etapu Touru 108 tysięcy razy.
Tak o nowej inicjatywie wypowiada się Patrick Lefevere, menedżer Omega Pharma-Quick Step:
Jestem pewien, że może to przyśpieszyć rozwój kolarstwa. Sport rozwija się z roku na rok i potrzebujemy nowych profesjonalnych struktur, aby tworzyć wspólne cele i bronić istniejących. Jako zespoły, rywalizujemy w czasie wyścigów. Ale poza tą rzeczywistością jest wiele rzeczy, które możemy zrobić razem, aby zyskać popularność i w przyszłości stać się jednym z wiodących sportów, biorąc pod uwagę jak wielu ludzi kocha profesjonalne kolarstwo i ludzi, którzy traktują je rekreacyjnie. Rynek jest ogromny i to pierwszy krok, aby go poprawić i wejść w nową erę kolarską.
Czekam na to, co ta inicjatywa może przynieść dla sportu, dla zespołów i dla kolarzy. To ważne, aby zapewnić większą stabilność dla zespołów, co zapewni nowym generacjom kolarzy bezpieczne środowisko, w którym będą mogli się rozwinąć jako gwiazdy przyszłości. To ekscytujące, że tyle zespołów pracuje nad tym razem, dodaje Tom Boonen (OPQS).
Fot.: bettiniphoto.net
Ania Gmaj