Wiem, że macie świadomość, że minimalna waga roweru według UCI to 6,8 kg. Wiem również, że wiecie, że w dzisiejszych czasach osiągnięcie tego limitu wagowego nie jest żadnym problemem. Ba, czasami rowery muszą być dociążane, aby dobić do wymaganego minimum. Kompozycję w okolicach 6 kg można zbudować dysponując przepastnym portfelem. Ale nie wiem, czy wiecie, co fachowcy na pograniczu obsesji i  geniuszu są w stanie zrobić poczciwym jednośladom, aby nie dość, żeby wyglądał jak rower, pracował jak rower, ale jednocześnie ważył tyle co obiad?

Firmą, która zaczęła się specjalizować w kompilacjach najlżejszych komponentów, w celu stworzenia ultralekkich maszyn szosowych była niemiecka Lightspeed pod kierownictwem Gunthera Maia. Komponenty dostarczane były przez topowych magików kompozytów  tj: Schmolke, Tune, BTP, THM czy AX Lightness . Rama była zasługą manufaktury Stefano Agrestiego. Wespół w zespół zbudowano rower o ciężarze noworodka – dokładnie 4,16kg.

Dokładny przepis na ten rower poniżej:

Rama

  Agresti

 859,5g

Branding

 2,5g

Widelec

Storck Stilletto Light (THM Faserverbundtechnologie)

 276,5g

Stery

Campa Hidden Seat ( zoptymalizowany )

 43g

Zacisk siodła

 BTP

 6,7g

Korby

“Power Arms” (THM Faserverbundtechnolgie)

 298g

Mostek

ITM “The Stern”

 97g

Kierownica

Schmolke Carbon SL

 123g

Chwyty hamulców

CLB ( zoptymalizowany )

 118g

Cięgi

 41g

Siodło + wspornik

Speedneedle

 142g

2 koronki przednie

 ( zoptymalizowany )

 78g

Śruby do koronek prz.

Tune K2+3

 9g

Pedały

Speedplay X1 ( zoptymalizowany )

 122g

Łańcuch

Campa 10rz.

 247g

Zaciski

Mounty ( zoptymalizowany )

 24g

Szytki

Tufo Elite

 215g

Kaseta tył

Inferno Aluminium 7rz.

 80g

Przrzutka prz. + mocowanie

Dura Ace ( zoptymalizowany )

 69g

Manetki przerzutek

Campa Record ( zoptymalizowany )

 18g

Suport

Tune Vollkeramik

 124,6g

Koła

Tune Olympic Gold ( zoptymalizowany )

 927,4g

Hamulce

CLB ( zoptymalizowany )

 130g

Spacer

Carbon 1cm ( zoptymalizowany )

 2,5g

Przerzutka tył

Sachs Huret / Dura Ace

 90g

Powietrze+klej do szytek

 ca. 20g

Prowadnica linek

 2g

Waga całkowita

4166,9g

Nie jest to jednak najnowszy krzyk techniki. Rower ten został zaprezentowany już w roku 2007 i wobec następnego cacka ze stajni Lightspeed jawił się jak koń Przewalskiego na tle czystej krwi araba. W 2008 media obiegły zdjęcia konstruktora na rowerze ważącym 2,9 kg.

Mai twierdzi, że rower jest wystarczająco mocny, aby wytrzymać dystans 1000 km tygodniowo.

Każda, nawet najmniejsza część roweru została poddana gruntownemu przeglądowi i odchudzeniu. Najwięcej wagi udało się uzyskać dzięki wyszczupleniu ramy o ponad 200 gr. Tym razem za ramę odpowiedzialny był Marc Siebert z firmy Spin. 250gr zaoszczędzono dzięki zastosowaniu wartych 15000 USD kół Lew Racing. Koła, które w standardzie ważą 740 gr po zeszlifowaniu materiału z nakrętek ośki, zamianie wypustków wolnobiegu i dystansów ze stalowych na tytanowe oraz zastosowaniu ceramicznych łożysk osiągnęły wagę 709 gr.

Rama

Spin

642,5g

Widelec

THM

185,9g

Korby

THM

298,0g

Stery

 custom

23,4g

Łańcuch

 KMC X10SL

214,8g

Siodło + wspornik

Schmolke+Speedneedle

75,1g

Cięgi

 PowerCordz

15,6g

Hamulce

 AX Lightness

71,6g

Przrzutka prz. + mocowanie

Campagnolo Record + BTP

28,5g

Mostek

Nordischer Rahmenbau

53,8g

Kierownica

Schmolke

111,3g

Chwyty hamulców

 Campagnolo Record

86,5g

2 koronki przednie

53,8g

Przerzutka tył

40,7g

Zaciski

Tune

16,3g

Śruby do koronek prz.

8,2g

Pedały

 Aerolite Titan

54,8g

Kaseta tył

6rz

41,9g

Manetki przerzutek

BTP

9,0g

Koła

Lew Racing PRO VT-1

709,6g

Szytki

 Tufo S3

200,1g

Zacisk siodła

2,9g

Prowadnica linek

 Campagnolo

2,2g

Owijka

5,0g

Powietrze+klej do szytek

16,0g

Waga całkowita

2967,7g

Koncept Maia podlegał ewolucji. W 2009 Mai sprzedał rower „w częściach”, a nabywcą krytycznych komponentów było entuzjasta kolarski z USA. Na targach Interbike w 2010 pokazano modyfikację ważącą 2,7 kg. Rower został złożony z części przez salon rowerowy Het Fairwheel Podium. Steve Woznick podjął się reinkarnacji maszyny Maia angażując do współpracy m.in: AX Lightness ( obręcze ), Dash ( piasty ), Pillar (szprychy ), Myth ( korby ), Fibre-Lyte ( koronki, kółka wózka przerzutki ).

Główną cechą roweru ma być oczywiście nie funkcjonalność, choć amerykańska hybryda pokonała już ponad 20000 km, ale chęć przesuwania granic możliwości materiałowych i inżynieryjnych. Ale dla szczególnie zainteresowanych tematem dodamy, że Het Fairwheel Podium jest w stanie zbudować drugi egzemplarz – dla kogoś gotowego wysupłać około 50000 USD.

Bartek

Foto: www.tririg.com

 

Poprzedni artykułZnamy trasę Vuelta a Espana 2012
Następny artykułJoaquim Rodriguez zadowolony z trasy Vuelta a Espana 2012
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Seb
Seb

Mario, pozdrawiam!