Specjalista od czasówek, David Millar, otrzymał od Felta, sponsora swojej drużyny Garmin-Transitions, nowy rower do jazdy na czas. Przygotowany na Giro d’Italia model jest sztywniejszy i bardziej aerodynamiczny od swojego poprzednika.

Mimo że nowy model również nosi nazwę DA, to różni się on znacznie od starszej wersji. Kształt ramy i widelca zapewnia lepsze właściwości aerodynamiczne oraz umożliwia kolarzowi zajęcie bardziej agresywnej pozycji.

Aby uzyskać jak najbardziej aerodynamiczne kształty ramy, inżynierowie Felta korzystają z CFD, obliczeniowej mechaniki płynów. Jest to komputerowa symulacja, która stara się odzwierciedlić przepływ powietrza. Zanim więc powstanie fizyczny model, jest on dogłębnie testowany w wirtualnej rzeczywistości.

Wspomniany widelec to już trzecia generacja charakterystycznego modelu Felta. Nazywa się  Bayonet 3, co po angielsku oznacza bagnet. Patrząc na jego kształt trzeba przyznać, że nazwa pasuje do niego idealnie. Lagi widelca mają teraz inny kształt, który porównaniu ze starszym modelem, bardziej łagodnie przechodzi do haków. Tak jak w poprzednich modelach, rura sterowa widelca jest nieco cofnięta względem czoła roweru i wchodzi do główki ramy w kształcie kropli wody nieco z tyłu. Takie rozwiązanie zapewnia mniejszy opór aerodynamiczny. Patent ten również powoduje, że cały przód jest sztywniejszy, przez co staje się łatwiejszy w prowadzeniu.

Felt zmniejszył nieco wysokość swojego widelca w porównaniu z poprzednim modelem. Kierownicę i rurę sterową łączy smukły mostek. Taka kombinacja umożliwiła obniżenie pozycji kolarza, co było problemem poprzedniej wersji roweru, szczególnie kiedy sponsora i dostawcę zamieniono z Oval Concepts na 3T.

Kształt głównej rury ramy został nieco uproszczony, a ogólne wymiary zwiększyły się, co pomogło zbudować sztywniejszy główny trójkąt ramy. Mechanik drużyny, Kris Withington mówi, że David Millar chwali ramę za bycie „znacznie sztywniejszą”. Przekłada się to na wydajność pedałowania i precyzję podczas kierowania roweru. Górna rura jest pozioma tak jak poprzednio, ale nieco urosła, przyczyniając się do zwiększonej sztywności ramy i lepszego czucia roweru. Rura podsiodłowa znajduje się, jak zwykle w czasówkach, bardzo blisko tylnego koła i również jest nieco większa niż w poprzednim modelu. Górne rury tylnego trójkąta stykają się z rurą podsiodłową bardzo nisko, co uwidacznia wielkość głównego trójkąta. Zastosowana sztyca to model Felta o aerodynamicznym kształcie i specjalnie przygotowanym miejscu przy jarzmie na baterie zestawu Shimano Dura-Ace Di2.

Dolne rury tylnego trójkąta również zostały powiększone, a pod nimi w okolicach suportu kryje się jedna z najsprytniej zaprojektowanych części Felta DA. Chodzi o tylny hamulec, który został przesunięty z góry ramy, pod nią i zamocowany jest właśnie na dolnych rurach tylnego trójkąta. Hamulec przypomina trochę v-breaka i nie wystaje poza obrys ramy. Takie proste, ale bardzo oryginalne rozwiązanie, ma nie tylko uzasadnienie aerodynamiczne, ale najprawdopodobniej jest także lżejsze. Również dostęp do regulacji hamulca jest bardzo prosty, co nie jest oczywistością w rowerach czasowych. Haki tylnego trójkąta są poziome i posiadają regulację oddalenia koła.

David Millar jest jednym z wielu kolarzy, którzy na tegorocznym Giro testują nowe pedały Shimano Dura-Ace. Korpus tych pedałów wykonany jest z karbonu. Co ciekawe Millar używa zębatek O.symetric zarówno w swojej czasówce, jak i zwykłej szosówce. Karbonowa pokrywa owych zębatek nie zwiększa ich sztywności, a jedynie zapewnia lepszy przepływ powietrza. Kris Withington informuje, że drużyna obecnie pracuje nad rozwiązaniem umożliwiającym przeprowadzenie kabli dla Shimano Di2 przez kierownicę, mostek i ramę. Oficjalna, finalna wersja roweru, zostanie zaprezentowana w połowie maja na Tour of California.

SPECYFIKACJA:

Hamulec przedni: Shimano Dura-Ace BR-7800 z klockami SwissStop Yellow King Hamulec tylny: Felt DA zintegrowany z dolnymi rurami tylnego trójkąta
Kaseta: Shimano Dura-Ace CS-7900, 11-23T

Klamki: Shimano Dura-Ace BL-TT79

Kierownica: 3T Mistral Pro, 42cm (c-c)
Koło przednie: Mavic Cosmic Pro pod szytkę

Koło tylne: Mavic Comete pod szytkę
Korby: Shimano Dura-Ace FC-7900, 180mm, z zębatkami O.symetric
Licznik: Garmin Edge 500

Łańcuch: Shimano Dura-Ace CS-7900
Manetki: Shimano Dura-Ace SL-7900

Mostek: Felt Bayonet 3 zintegrowany z widelcem, 100mm

Opona przednia: Vittoria Corsa EVO CX szytka, 23mm
Opona tylna: Vittoria prototyp, szytka
Owijka: 3T
Pedały: Shimano Dura-Ace SPD-SL karbon prototyp

Przerzutka przednia: Shimano Dura-Ace FD-7900-F
Przerzutka tylna: Shimano Dura-Ace RD-7900-SS z karbonowym wózkiem Bernera
Rama: Felt DA karbon prototyp

Siodło: fi’zi:k Ares k:ium
Stery: Felt zintegrowane
Suport: Shimano SM-BB80

Szprychy:

Sztyca: Felt DA karbon

Widelec: Felt Bayonet 3

Inne: prowadnica łańcucha AceCo K-Edge

Rud

Foto: James Huang

Poprzedni artykułMariusz Witecki podsumowuje Grody
Następny artykułDmytro Grabovskyy ucierpiał w poważnej kraksie na treningu
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments