Shimano zaprezentowało odnowioną grupę szosową 105. Modyfikacji uległy najważniejsze części takie jak klamkomanetki, przerzutki, hamulce, korby, kaseta i łańcuch. Zestaw powinien trafić do sklepów w połowie 2010 roku.

Japoński gigant przyzwyczaił nas do przenoszenia technologii z wyższych, najdroższych grup, na niższe, bardziej przystępne cenowo. Podobnie jest z nową „stopiątką”. Oznaczona kodem 5700 grupa została stworzona z zastosowaniem technologii znanych już z Dura Ace 7900 oraz Ultegry 6700. Nowy zestaw 105 ma być tańszy od obecnego oraz, co ważne dla liczących gramy, nieco lżejszy – 2,481 kg w porównaniu z 2,559 kg obecnej wersji. W dalszym ciągu będą dostępne dwie wersje kolorystyczne: czarna i srebrna. Nowa 105-tka będzie kompatybilna z Dura Ace, Ultegrą oraz częściowo ze starą 105-tką. W skład grupy 105 wchodzą także pedały dostępne w dwóch kolorach, jednak nie różnią się one od tych obecnie dostępnych na rynku. Zmodyfikowane piasty dostały ulepszone uszczelki.

Klamkomanetki

Kształtem klamki przypominają swoje starsze siostry Dura Ace i Ultegrę. Budowa wewnętrzna i ergonomia jest niemal identyczna jak w droższych grupach. Jednak ze względów oszczędnościowych zamiast karbonowej klamki zastosowano tańszą aluminiową. Kable mogą być poprowadzone pod owijką. Klamki posiadają regulację umożliwiającą odpowiednie ułożenie rąk bez względu na ich wielkość oraz kształt kierownicy. Oś obrotu klamki znajduje się teraz bliżej kolarza, co według producenta ma zapewnić lepszą kontrolę hamowania.

Korby

Wykonane w znanej i sprawdzonej technologii Hollowtech II korby ze zintegrowanym suportem dostępne będą z dwoma zębatkami (52-39T , 53-39T, 50-34T) oraz trzema zębatkami (50-39-30T). Długości ramion oferowane przez producenta to 165, 170, 172.5 i 175 mm. Można przypuszczać, że ze względów oszczędnościowych nie zastosowano technologii Hollowglide przy produkcji największej zębatki.

Przerzutki

Tylna przerzutka wyglądem przypomina swoje odpowiedniki z droższych grup. Jest dostępna w wersji z krótkim (SS) oraz ze średnim wózkiem (GS) przeznaczonym dla korb z trzema zębatkami. Przednią przerzutkę zmodyfikowano, aby zwiększyć jej sztywność i poprawić prowadzenie łańcucha. Ma to na celu ułatwienie zrzucania łańcucha na mniejsze koronki.

Hamulce

Nowe hamulce Dual-Pivot otrzymały nowe klocki, które mają poprawić hamowanie w mokrych warunkach. Ponadto hamulce posiadają regulację naprężenia sprężyny, klocki z regulacją płaszczyzny oraz zmienioną podkowę mającą zapewnić bardziej liniowe dozowanie siły hamowania.

Łańcuch i kaseta

Nowy asymetryczny łańcuch grupy 105 ma konstrukcję kierunkową. Oznacza to, że blaszki po jego prawej i lewej stronie są odpowiednio ukształtowane, aby ułatwić przejście łańcucha na większe koronki korby i kasety. Ta natomiast dostała nowy, lżejszy aluminiowy pająk. Dostępne stopniowania (10 rzędów): 11-28T, 11-25T, 12-25T, 12-27T.

Rud

Poprzedni artykułVolta ao Algarve, 5 etap, kat. 2.1., Portugalia, 17-21.02.2010
Następny artykułAż 12 Polaków na trasach weekendowych wyścigów we Francji
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments